13. marraskuuta 2015

Heijastus, Reflection, Amsterdam, 2015

Kuvasarjassa ei ole Anne Frankin talo, mutta se on heijastus hänen 13–15 vuotiaana, vv. 1942–1944 kirjoittamastaan Nuoren tytön päiväkirjasta, jonka luin lapsena. Talo kanavan varrella osoitteessa Prinsengracht 263 tarjosi toisen maailmansodan aikana piilopaikan kahdeksalle juutalaiselle, joista hengissä selviytyi vain yksi, Annen isä Otto Frank. Monet muutkin Amsterdamin talot tarjosivat vinteillään piilopaikkoja.

Kuljen kanavarantaa Anne Frankin talolta poispäin, sillä kotimuseoon sisään päästäkseen odotusaika jonossa olisi iltapäivällä arviolta viisi tuntia. Pohjanmereltä puhaltava tuuli ryöpsäyttää tähän aikaan vuodesta lyhyitä sadekuuroja rajuna suihkuna Amsterdamin niskaan. Kerran vuorokaudessa vesi kirkastuu kanaaleissa kuun ja auringon painosta. Vuorovesi huuhtelee aamuksi esiin kirkkaampia heijastuksia vinoista taloista, asuntolaivoista, kanavarantoja reunustavista kellanvihreistä puista. Jotta hahmottaisin näkemääni, kirjoitan päiväkirjaa valokuvaamalla.







Kun Anne Frank kirjasi arkea lapsen näkökulmasta, vähemmän tunnettu hollantilainen Mirjam Bolle toisaalla kanavan varrella kirjoitti päiväkirjaa 25-vuotiaan naisen selviytymistarinana, joka on julkaistu suomeksi nimellä ”Jotta saisit tietää – Kirjeitä Amsterdamista ja keskitysleireiltä” (Kirjapaino, 2008). Lukiessani kirjaa kuulen Suomen uutisista, että pakolaisille ei löydy tilaa, vaan heidät majoitetaan telttaleireihin ja kontteihin.

-        - Ensimmäinen kuljetus (leireihin) järjestettiin karjavaunussa, ovet lukossa eikä edes vessaa, kirjoittaa Mirjam Bolle.

Päiväkirjan sivuilla toistuu kuukaudesta toiseen lause - Mutta kestää liian kauan kertoa kaikki yksityiskohtaisesti. 

Arki muuttuu syrjiväksi lähes huomaamatta.  Ihmisen mieli ailahtelee pelon ja toivon välillä. Kun ihmiset eristetään sosiaalisesti, elämästä tulee helvetti. Syrjintä muuttuu viralliseksi, se johtaa rajoituksiin, kieltoihin, ratsioihin, pidätyksiin, väkivaltaan. Pian siirto kontteihin ja leireihin. Keskitysleirillä Mirjam Bolle ylläpitää toivoa kirjoittamalla päivittäin, voidakseen kertoa kokemuksistaan, jos ja kun sota päättyy.

Anne Frankin ja Mirjam Bollen päiväkirjoista löytyvät nämä rakennukset, kanavat, joiden varrella kävelen. Näkymät ovat unenomaisesti tuttuja. Heijastukset virtaavaan veteen ovat väreileviä kuvia, joissa aika ei kulje horisontaalisesti. Kukin nyt-hetki on ollut osittain olemassa jo silloin ja ehkä valokuva voisi tallentaa siitä heijastuksen.  Löydän salaisia puutarhoja.

Valokuvablogistani löytyvä kansio ”Salaiset puutarhat” esittää kuitenkin julkisia tiloja, yksityisten ihmisten rakentamia esillepanoja. Ne on tarkoitettu naapureiden tai ohikulkijoiden ihailtavaksi ja kertovat varakkaista omistajistaan. Ikkunoiden kukka-asetelmat tuovat mieleen Van Goghin maalausten Iiris-aiheen. Täällä ei somisteta puutarhatontuilla. Sisäpihojen puutarhat ja terassit ovat sosiaalisen statuksen näyttämöitä Apollo-patsaineen. 

Talojen edustalle ja parvekkeille istutetut aina vihannat köynnökset, harvinaiset kukat ja puut kertovat Antwerpenista siirtomaaisäntänä, vallasta ja vauraudesta, mutta myös monikulttuurisesta nykyisyydestä. Hollannin kulttuuri on kehittynyt suvaitsevaiseksi, koska se on ottanut ihmisiä vastaan, hyväksyy ihmisten erilaisuuden, kunnioittaa jokaisen oikeuksia ja perustavanlaatuisia vapauksia. Hollannissa on yli 16 miljoonaa asukasta alueella, jonka pinta-ala on 41 540 km2.  Suomen pinta-ala on 338 435 km2, mutta onko yhtään henkistä tilaa?

 Jotta saisit tietää, Mirjam Bolle selviytyi Bergen Belsenin keskitysleiriltä 1944. Anne Frank menehtyi samassa leirissä 15-vuotiaana, mutta hänen talossaan on vuosittain yli miljoona kävijää. Anne Frankin päiväkirjoja tutkitaan parhaillaan uudelleen ja niitä taustoitetaan laajemmin osaksi toisen maailmansodan historiallisia ilmiöitä. Tutkimus ja uusi editio kirjasta ovat valmistumassa vuoteen 2017 mennessä.

Oma päiväkirjaani jatkuu valokuvablogissa, linkki tässä http://taidepiika-valokuvaus.blogspot.fi/

Anne Frankin museoon voi ostaa pääsylipun ennakkoon Online-lippuna, jolloin sisäänpääsy helpottuu. Lisätietoja museon omilta internet-sivuilta, linkki tässä Anne Frank museum


4. marraskuuta 2015

Valokuva ja asetelmat Heinolassa

Vanitas - kaiken katoavaisuus nykytaiteessa



Niclas Wariuksen valokuvanäyttely Vanitas Heinolan kaupunginmuseossa 22.11.2015 asti.

Heinolan taidemuseon Galleria Lambertissa Niilo Helanderin säätiön kokoelmien näyttely 29.11.2015 asti.

Heinolassa 3.marraskuuta 2015


Alankomaalainen 1600-luvun maalaustaide innostaa myös nykytaiteilijoita tutkimaan arkea esineistä, joista rakennetaan asetelmia. Tekniikka voi olla perinteinen maalaus tai grafiikka, sommitelmana tehty esine-installaatio, valokuva tai näiden yhdistelmä. 

Heinolan kaupunginmuseon lumimarjoja
Valokuvaa ja installaatiota yhdistävä Niclas Wariuksen näyttely Vanitas Heinolan kaupunginmuseossa sopii tähän museotilaan erinomaisesti.  Onhan Heinolan kaupunginmuseo jo itsessään kuin korurasia. Myöhäisempiretyylisen rakennuksen interiööri on 1700- ja 1800 – luvuilta. Museon omat kokoelmat on ripustettu esille installaationa, jossa kukin huone on oma esteettinen sommitelmansa.

Aalto-yliopistosta 2003 valmistunut valokuvaaja Niclas Warius (s. 1972) työskentelee Kemiönsaaressa ja Helsingissä. Taiteilijan näyttelylle antama nimi Vanitas viittaa kaiken turhuuteen, katoavaisuuteen. Warius on tutkinut aihepiiriä myös aiemmissa näyttelyissään, mutta Heinolan kaupunginmuseossa työt tuntuvat olevan kotonaan, oikeassa ympäristössä.



Vanitas liittyy maalaustaiteen memento mori – aihepiiriin, jossa muistutetaan ihmistä hänen omasta kuolevaisuudestaan.  Warius on tuonut esille myös yhden esine-installaatioista, joka on toiminut esille ripustetun valokuvan aiheena. Installaatio on myös maalaustaiteen asetelma, käsitteen alkuperäisessä merkityksessä. Sana asetelmahan tuli suomen kieleen melko myöhään, vasta 1917. Alun perin niitä kutsuttiin Suomessa sanalla ”hiljaiselo” (saks. Stillleben, ranskaksi nature morte, kuollut luonto).

Niclas Wariuksen valokuvat ovat koskettavia, ne saavat katsojan pohtimaan, mitä esineet kertovat käyttäjistään ja yleisemmin ihmisen elämänkaaresta. Kuvat tutkivat ajan käsitettä, kertovat tapahtumista, jolloin esineisiin on latautunut merkityksiä. Tunnetilat ovat tunnistettavia ja liikuttavia. Kokonaisuus on aistillinen ja herkkä. Kuvat ovat myös teknisesti erinomaisia. Taidekuvina ne ovat ennen kaikkea sommitelmia väristä, valosta ja varjoista, joita taiteilija valokuvauksen avulla tutkii.

Heinolan taidemuseo kesäteatterista päin katsoen
Valokuvaa on esillä Heinolassa tällä hetkellä myös kaupunginkirjastossa, johon on ripustettu Heinolan kameraseuran näyttely.  Asetelmat ja Vanitas-aihe puolestaan jatkuvat Heinolan taidemuseon Galleria Lambertissa, josta löytyy Niilo Helanderin säätiön kokoelmista koottu näyttely.  Heti ensimmäisessä salissa häikäisee taidemaalari Marjukka Paunilan temperamaalaus Yksin vuodelta 2008. Rinnalla löytyy Tuomas von Boehmin hienopiirteisiä asetelmia litografioina 1950-luvulta sekä Veikko Vionojan sisä- ja ulkotilaa yhdistävä asetelma Talvi-ilta, öljy, 1970.  Mukana on myös etsauksissaan ja puupiirroksissaan ajattomia, aina ajankohtaisia naistaiteilijoitamme, kuten Anitra Lucander ja Ina Colliander.

Heinolan taidemuseo 3.11.2015


Linkit tekstiin


Heinolan kameraseuran näyttely kirjastossa http://www.lastukirjastot.fi/


Teoskuvia löytyy taiteilijoiden nettisivuilta

Marjukka Paunila http://marjukkapaunila.fi/

31. lokakuuta 2015

Holloween täällä

Clair de Lune



Kuu on vaiheessa ja onnistuin tallentamaan oudon ilmiön 


Hauskaa kepposten päivää!  

Valokuvablogissa oranssipäivä, linkki สีส้ม


Päivitys neuleblogissa, villapaidan uusi elämä, linkki tässä

26. lokakuuta 2015

Helsingin kirjamessuilla neljässä päivässä lähes 80 000 kävijää

Kirjativolissa yli 1100 esitystä


Helsingin ensimmäiset kirjamessut pidettiin antikvariaattien toimesta vuonna 1988. Messuille ei tuolloin vielä osallistunut kustantajia tai kirjailijoita. Muistelen alkuvuosien rauhallisia vierailujani kirjamessuilla. Opiskelijankin oli mahdollista ostaa kaunokirjallisuutta antikvariaatista. 

Nykymuodossaan kirjamessut pidettiin nyt 15:ttä kertaa. Järjestäjinä ovat Helsingin Messukeskus, Suomen Kustannusyhdistys ja Suomen Kirjakauppaliitto. Kyse ei kuitenkaan ole vain kirjoista tai kirjallisuudesta. Kirjamessuihin sisältyvät postimerkkimessut sekä Viini, ruoka ja hyvä elämä –messut. Kaikkiin pääsee samalla lipulla.



Tänä vuonna mukana oli 340 näytteilleasettajaa, kustantajia ja kirjakauppiaita, mutta sen lisäksi yli 800 tapahtumaa, joista valita. Kirjailijavieraita saapui yhdeksästä eri maasta. Yli 1100 esiintyjää, julkisuuden henkilöitä, poliitikkoja, tiedemiehiä, yhteiskunnan vaikuttajia. Neljän messupäivän aikana kävijöitä oli 79 926. Sehän on lähes 80 000!

Yhden päivän vierailulla tarjonta alkoi uuvuttaa. Olin suunnitellut tutustuvani uusiin kirjoihin ja kirjallisuuteen. Käsiini ilmestyneet raskaat kirjakassit ja ihmistungos verottivat voimia ja keskittymiskykyä. Kun olin ostanut vahingossa saman kirjan kahdesti, piti lähteä syömään. Mutta mihin jättää kirjat saadakseen tarjottimen käteen? Yhtään vapaata tuolia tai pöytätasoa ei näkynyt puolenpäivän jälkeen. Lukollisia säilytyslokeroita löytyy kymmenilletuhansille vierailijoille tusina, kaikki jo aamulla varattuja. Mutta mitä siitä, nythän keskiössä on kirjat ja kirjoittaminen.

Takauma-lavan aiheena oli kirjailija käsikirjoittajana. Tuuve Aro haastatteli, miten käsikirjoittaminen eroaa kirjailijan työstä. Johanna Hulkko ja Katariina Romppainen ovat käsikirjoittaneet Ylen Uusi päivä -televisiosarjaa. Elokuvien Paha maa ja 8-pallo käsikirjoittaja Jari Rantala kertoi, millaista on käsikirjoittajan työ. 


Tapasin kirjallisuudenystäviä, jotka viettävät messuilla koko viikonlopun voidakseen osallistua kirjailijoiden esityksiin kuin luennoille. He tutustuvat tarjontaan viikkoja aiemmin ja noudattavat messuilla tarkkaa ohjelmaa. Kokemuksesta viisastuneena olen laatinut uuden strategian.

Ensi vuonna hankin messuille neljän päivän kokoaikarannekkeen. Vietän Helsingissä koko viikonlopun. Kuljen vapaasti messuille ja ulos. Maistelen viinejä, herkuttelen ruokaosastoilla, käyn luennoilla. Yhden päivän nuuhkin vain antikvariaattien osastoa. Julkkisesiintyjien vetämien ihmistungosten aikana vetäydyn kohti rauhallisempia kirjaosastoja ja lavoja.

Sitä odotellessa tyydyn internetin tarjoamiin uusien kirjojen luetteloihin, käyn lähikirjastossa, jossa voi rauhassa tutustua uutuuksiin. Ja onhan meillä onneksi Sysmä, Suomessa kirjakylä, jossa voi myös rauhassa lukea ja kirjoittaa stipendiaattina Vila Sarkiassa kirjoja. Sysmän kirjakyläyhdistyksen järjestämä messubussi oli muuten täyteen lastattu lukijoilla ja paluumatkalla myös kirjoilla.