Vanitas - kaiken katoavaisuus nykytaiteessa
Niclas Wariuksen valokuvanäyttely Vanitas Heinolan
kaupunginmuseossa 22.11.2015 asti.
Heinolan taidemuseon Galleria Lambertissa Niilo Helanderin säätiön
kokoelmien näyttely 29.11.2015 asti.
Heinolassa 3.marraskuuta 2015 |
Alankomaalainen 1600-luvun maalaustaide innostaa myös nykytaiteilijoita tutkimaan arkea esineistä, joista rakennetaan asetelmia.
Tekniikka voi olla perinteinen maalaus tai grafiikka, sommitelmana tehty esine-installaatio,
valokuva tai näiden yhdistelmä.
Heinolan kaupunginmuseon lumimarjoja |
Valokuvaa ja installaatiota yhdistävä Niclas
Wariuksen näyttely Vanitas Heinolan kaupunginmuseossa sopii tähän museotilaan erinomaisesti. Onhan Heinolan kaupunginmuseo jo itsessään kuin korurasia. Myöhäisempiretyylisen
rakennuksen interiööri on 1700- ja 1800 – luvuilta. Museon omat kokoelmat on ripustettu
esille installaationa, jossa kukin huone on oma esteettinen sommitelmansa.
Aalto-yliopistosta 2003 valmistunut valokuvaaja Niclas
Warius (s. 1972) työskentelee Kemiönsaaressa ja Helsingissä. Taiteilijan näyttelylle
antama nimi Vanitas viittaa kaiken turhuuteen, katoavaisuuteen. Warius on
tutkinut aihepiiriä myös aiemmissa näyttelyissään, mutta Heinolan
kaupunginmuseossa työt tuntuvat olevan kotonaan, oikeassa ympäristössä.
Vanitas liittyy maalaustaiteen memento mori – aihepiiriin,
jossa muistutetaan ihmistä hänen omasta kuolevaisuudestaan. Warius on tuonut esille myös yhden esine-installaatioista,
joka on toiminut esille ripustetun valokuvan aiheena. Installaatio on myös maalaustaiteen asetelma, käsitteen alkuperäisessä merkityksessä. Sana
asetelmahan tuli suomen kieleen melko myöhään, vasta 1917. Alun perin niitä kutsuttiin Suomessa sanalla ”hiljaiselo” (saks. Stillleben,
ranskaksi nature morte, kuollut luonto).
Niclas Wariuksen valokuvat ovat koskettavia, ne saavat katsojan
pohtimaan, mitä esineet kertovat käyttäjistään ja yleisemmin ihmisen elämänkaaresta. Kuvat tutkivat ajan käsitettä, kertovat tapahtumista, jolloin esineisiin on
latautunut merkityksiä. Tunnetilat ovat tunnistettavia ja
liikuttavia. Kokonaisuus on aistillinen ja herkkä. Kuvat ovat myös teknisesti
erinomaisia. Taidekuvina ne ovat ennen kaikkea sommitelmia väristä, valosta ja
varjoista, joita taiteilija valokuvauksen avulla tutkii.
Heinolan taidemuseo kesäteatterista päin katsoen |
Valokuvaa on esillä Heinolassa tällä hetkellä myös
kaupunginkirjastossa, johon on ripustettu Heinolan kameraseuran
näyttely. Asetelmat ja Vanitas-aihe
puolestaan jatkuvat Heinolan taidemuseon Galleria Lambertissa, josta löytyy
Niilo Helanderin säätiön kokoelmista koottu näyttely. Heti ensimmäisessä salissa häikäisee taidemaalari
Marjukka Paunilan temperamaalaus Yksin vuodelta 2008. Rinnalla löytyy Tuomas
von Boehmin hienopiirteisiä asetelmia litografioina 1950-luvulta sekä Veikko
Vionojan sisä- ja ulkotilaa yhdistävä asetelma Talvi-ilta, öljy, 1970. Mukana on myös etsauksissaan ja
puupiirroksissaan ajattomia, aina ajankohtaisia naistaiteilijoitamme, kuten
Anitra Lucander ja Ina Colliander.
Heinolan taidemuseo 3.11.2015 |
Linkit tekstiin
Heinolan museot http://www.heinola.fi/museoiden-nayttelyt-ja-tapahtumat
Heinolan kameraseuran näyttely kirjastossa http://www.lastukirjastot.fi/
Teoskuvia löytyy taiteilijoiden nettisivuilta
Niclas Warius http://www.niclaswarius.com/
Marjukka Paunila http://marjukkapaunila.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti