Huomenna 12.4.2015 on viimeinen tilaisuus tutustua Ars Häme
ry:n juhlanäyttelyyn Hämeenlinnan Taidemuseossa klo 11-17. Näyttelyn
teema Äänestä johtuva – Due to Sound koostuu aistisaleista, joista näyttelyn kuraattorit,
kuvataiteilija Marjatta Oja ja muusikko Asko Keränen ovat kertomassa klo 14.
Helmikuusta lähtien opastin näyttelyssä erilaisia ryhmiä. Käytössämme
oli Hämeenlinnan Taidemuseon Engel-rakennus. Kyseessä on Suomen ensimmäisen
kansainvälisesti tunnustetun arkkitehdin, Carl Ludvig Engelin (1778–1840) piirtämä
2-kerroksinen palatsimainen rakennus, joka toimi alun perin 1800-luvulla veroviljan
varastona. Taidemuseoksi rakennus muuntui 1950-luvulla. Engelin tuottama uusklassismi
Hämeenlinnassa ja Helsingissä on yhä osa kauneinta suomalaista nykyarkkitehtuuria.
Näyttelyssä käyneen yleisön ikähaitari oli arviolta noin
3-90 ikävuotta. Tapasin monia, erilaisia kävijäryhmiä.
Jo yksin oman maakunnan lastentarhoista, ala-asteilta, ylä-asteilta ja
lukioista näyttelyssä kävi satoja lapsia ja nuoria. Nuorimmat opastettavat
ryhmät tulivat päiväkodeista. Näyttelyyn
saattoi soveltaa opettajan ja opetussuunnitelman lähtökohdista yhtä hyvin historian
opetusta, maantiedettä, matematiikkaa, biologiaa, ympäristöoppia kuin kansainvälisiä
kysymyksiä.
Oppaan tehtävä on tarjota tilaa katsojalle löytää itse omia
ajatuksia. Lapset ja nuoret ovat parhaita. He osaavat kysyä ja kyseenalaistaa, kertovat
rohkeasti omista ajatuksistaan. Oppaana olen saanut parhainta oppia eri ihmisiä kuuntelemalla ja yhdessä näyttelyn teoksia havainnoimalla. Yritän vähän kuvailla tätä kokemusta:
Aloitimme usein Ahti
ja Olli Isomäen veistossalista My Africa, joka on tunnustus afrikkalaiselle
kuvanveistolle, todiste Afrikan keskiaikaisen perinteen vaikutuksesta
länsimaiseen modernismiin. Suomalais-afrikkalainen, etninen nykymusiikki
rytmitti näyttelypolun seuraavaan saliin, kohti arktisia alueita. Siellä kuvanveistäjä
Anssi Taulun kierrätysplekseistä
rakennetut napajäätiköt kimaltelivat sulavina, mutta valoisina jääveistoksina. Lapset
pohtivat usein ilmastonmuutoksen seurauksia ja ympäristöasioita myös Satu
Bethellin videon ”Taakka” kohdalla. Videossa kuvataan pakkaspäivää. Hämäläisessä
maisemassa kulkee mies kuin Mummo lumihangessa, muovipusseista virkatussa
takissa. Hän hikoilee pudotessaan kuoppiin ja uupuu. Lopussa vain muovitakki jää hänestä jäljelle, Muovi jää. Mihin sitä voisi kierrättää ja käyttää?
Ympäristöasioista syntyi keskustelua myös Olli Larjon ja Lasse Walleniuksen tutkimusasemalla.
Laboratoriossa tutkimme, miten maailman voisi pelastaa? Teimme löydöksiä
muinaisista nykykulttuureista. Vierailimme myös Australiassa pelaamassa
aboriginaalien Murore-peliä pienillä pronssiveistoksilla. Ihmettelimme pelin sääntöjä, sillä siinä ei
voi kukaan voittaa.
Museon alakerrassa jatkoimme Australiasta etelään, tutkimme
sukupuuttoon kuollutta Tasmanian tiikeriä, jonka Jana Vyborna-Turunen oli tallentanut esille 1840-luvun tapaan sinisenä
syanotypiana. Menetelmä oli käytössä ennen kameran keksimistä. Ihmettelimme eläinten
kuvia, jotka on otettu ilman kameraa ja valotettu auringonvalossa. Jatkoimme Japaniin löytääksemme sieltä suomalaiskansallista
kanteleen soitantoa Ainut-kansan parista: kuvanveistäjien Meri Peuran ja Ilmari Grytan sekä muusikkoystävien teos Ambiance
oli moniaistillinen ja monikulttuurinen kokonaisuus. Kun pyöritimme veistoksia buddhalaisten
rukousmyllyjen tavoin, vapautimme maailmaan aineetonta hyvää energiaa. Kanteleen
bassokielten soidessa näyttelysalin katossa kimmelsi kaleidoskoopi. Jo kuulimme
avaruusmusiikkia veistosten sisältä ja arojen kaukaiset tuulet puhalsivat
meidät seuraavaan saliin, Nepaliin.
Tutustuimme riihimäkeläisen Gary Wornellin videoituun matkapäiväkirjaan Nepalista. Sieltä löytyvät ympäristöongelmat oli lasten mielestä kuvattu meidän omilta kotinurkilta.
Muovipusseja keräytyy tuhoamaan luontoa. Viimeistään nyt päätimme ryhtyä itse
kuvaamaan elämää, omaa arkeamme. Senhän voisi tehdä vaikka valokuvaten ja
videoiden tai piirtäen, maalaten, veistäen, tekstiä kirjoittaen, tanssien,
soittaen tai laulamalla. Oman identiteetin voi koota vaikka rakentamalla talonsa
vanhojen palapelien ylimääräisistä paloista riihimäkeläisen Edwina Goldstonen tavoin. Myös Anna Kolehmaisen sinivalas Joonatan ihmistä
isompine aivoineen auttoi meitä laulullaan samastumaan toisten ihmisten ja
eläinten kokemusmaailmaan.
Keski-ikäinen Ars Häme oli nykytaiteessaan 2015 monimuotoinen.
Kiitos ja kumarrus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti