28. tammikuuta 2014

Kierros Vanhan Suurtorin gallerioissa

Tein Turussa jo toissa viikonloppuna näyttelykierroksen, mutta en ole ehtinyt aiemmin blogissa kierrosta kuvailla. Turun Museokeskuksen Brinkkalan gallerioissa esillä kuitenkin vielä 9.2. asti kaksi mielenkiintoista kokonaisuutta.

Turun Vanha Suurtori  historiallisine rakennuksineen on jo  itsessään mielenkiintoinen tutustumiskohde.



 Osoitteesta Vanha Suurtori 3-5  löytyy useita eri gallerioita sekä iloinen taide- ja taidekäsityöalan kulttuuriosuuskunta Outo Lintu




Putiikista löytyi taidetta, pienoisveistoksia, grafiikkaa, koruja, taidekäsitöitä, taidevalokuvia kortteina, käsitöitä ja mm. upeita uniikkeja kasvivärjättyjä lankoja, joita on yleensä ostajan vaikea löytää. Värjärit kun käyttävät mieluiten itse omiin neuleisiinsa valmistamansa värierät. Liikkeen yhteydessä löytyy myös pieni galleriatila kuvataiteen näyttelytoimintaan, esillä oli parhaillaan grafiikkaa.

Lisää iloa antoi Turun Museokeskuksen  yhteydessä toimivan Brinkkalan gallerian näyttely "Yksitoista Linjaa", jossa kaksi graffitti-maalaria - Matti Kuusilehto ja Sampsa Sipilä,  ovat siirtyneet taidemaalaukseen kankaalle. Molemmilta taiteilijoilta on esillä kahdeksan sekatekniikalla tehtyä maalausta. Näyttely on ripustettu kolmeen näyttelysaliin väljästi. Huomioni kiinnittyi erityisesti Sampsa Sipilän maalaukseen ”In between” vuodelta 2013. 


Abstraktissa maalauksessa punainen lippu saattaa jossakin kaltaisessani varttuneemmassa katsojassa herättää mielleyhtymiä tai muistumia 1970-luvun politisoituneista maalausaiheista, mutta tässä yhteydessä kyse luultavasti pohdiskelusta graffittimaalauksen ja taidemaalauksen välisistä suhteista. Sekatekniikalla maalattu työ on ennen kaikkea maalaus. Taustan elävästä väripinnasta löytyy ilahduttava, vapaan käden jälki. Olin löytävinäni jännittävän, ihmishahmoa muistuttavan varjon valkoisella pohjalla. Mielenkiintoinen on myös abstrakti maalaus ”Complex”, sekatekniikka kankaalle sekä maalaus ”Hard”, jossa voi halutessaan nähdä myös muotokuvamaalauksen piirteitä. 


Myös abstrakti maalaus ”Smooth” voi herättää mielikuvan ihmiskasvoista, pidin maalauksen kokonaissommitelmasta. 

Oikeastaan taisin pitää paljon kaikista Sampsa Sipilän töistä. Näyttely on avoinna Brinkkalan galleriassa 9.2.2014 asti.

Brinkkalan vintillä eli Ullakkogalleriassa puolestaan odotti todellinen löytö. Olin menossa Sirkus-aiheiseen näyttelyyn "Humpuukiteltta ja Musta kabinetti", joka ei tällä teemoitukslla minua alun perin erityisesti innostanut. Nousin silti portaat yläkertaan. Yllätykseksi kyse oli jostain ihan muusta kuin mitä näyttelytiedote oli antanut odottaa.


Koko Brinkkalan Ullakko on tällä hetkellä kuvataiteilija Marjo Levlinin taidokkaasti rakentama kokonaistaideteos, joka muodostuu esine-installaatioista, varjoteatterista sekä videosta. Tunnelma on ainutlaatuisen mystinen, teos rakentuu hämärän ja valon leikikinä kokonaisuudeksi juuri tässä nimenomaisessa ullakkotilassa. Levlinin videoteos kannattaa istuutua rauhassa katsomaan, jotta selviää, mistä kokonaisuudessa on kyse. 





Videossa kuvaus, kameran taitava käyttö, valaistus ja elokuvakerronta avaavat ihmisenä olemisen ja ajan käsitteen erilaisia kerroksia. Kyse ei siis ole vain sirkustaiteesta tai Sheikki Ali Benistä, vaan kuvataiteilijan löytöretkestä myös itseensä, omien havaintojen ja elämysten siirtymisestä taiteelliseen työhön. Tuloksena on syntynyt kokonaistaideteos, näyttely, matkakuvaus. Teos on ollut keväästä 2012 lähtien Turun Pro Artibus-säätiön kokoelmissa ja se on ollut esillä aiemmin myös muualla Suomessa, mm. Helsingin taidemuseossa Sirkustarinoita –näyttelyssä. Turussa teos on mahdollista nähdä vielä 9.2.2014 asti. Brinkkalan gallerioista ja näyttelyistä lisätietoja  Turku, Vanhan Suurtorin galleriat, Museokeskus

Pakkaspäivän kirkas kylmä valo suodattui lämpimästi Brinkkalan gallerian isoihin ikkunoihin ripustettujen verhojen lävitse. En malttanut olla kuvaamatta värejä. Kyllä patinoitunut oranssi on eri sävyineen ihan paras väri Vanhan Suurtorin historiallisissa rakennuksissa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti