14. maaliskuuta 2014

Aukusti Veuron jäljillä: risteytyvätkö suomalaisen kuvanveiston modernismi, postmodernismi ja nykytaide jo vuonna 1949?

Kuvanveistäjä Aukusti Veuron (s. 1886, k. 1954), pronssiveistosta Vasikanjuottaja pidetään Hämeenlinnan vanhimpana julkisena veistoksena. Työ on tehty vv. 1950-1954 ja se löytyy Hämeenlinnan Taidemuseon edustalta, vilkasliikenteisen Viipurintien kohdalla. Kuitenkin jo viisi vuotta aikaisemmin, vuonna 1949 Veurolta valmistui Hämeenlinnaan runoilija Larin-Kyöstin muistomerkki.

Aukusti Veuron ympäristötaiteellinen ja yllättävän postmoderni teos sijaitsee runoilijan syntymäkodin kohdalla, Hämeen Härkätien ja Tampereentien risteyksessä. Työ käsittelee nykytaiteen ajankohtaisia teemoja, kuten kysymyksiä tilasta ja ajasta suhteessa ympäristöön ja taiteilijan intentioihin, mikä puolestaan on osa taidekuvanveiston ikaikaisia teemoja, kuten rytmi, pinnan käsittely, valo ja varjo, muoto. Taiteessa eri aikakaudet elävät rinnakkain, taiteilijat käsittelevät samoja teemoja, eri taiteilijasukupolvet keskustelevat keskenään vuosisatojen takaa. Taidehistorialliset ajoitukset ovat aina sopimuksenvaraisia, rajat liukuvat. Pohdintaa aiheesta valokuvablogissa, metsä kaupungissa, Hämeenlinna, 2014. Linkki tässä http://taidepiika-valokuvaus.blogspot.fi/2014/01/metsa-kaupungissa-forest-in-city_27.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti