Tänään Itä-Hämeen kulttuuri-uutiset Kainin blogissa. Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen maakuntarahaston vuosiapurahan saanut kuvanveistäjä Joakim Sederholm työskenteli vuosia Kainin apulaisena Helsingissä ja näyttelymatkoilla maailmalla. Viime vuosilta hänet muistetaan myös Maila Talvio -salongin taiteilijana Hartolassa.
Kuvanveistäjä Joakim Sederholmin monumentaalinen Istuva tyttö lakitetaan vappuna 1.5.2015 klo 12 Linna-hotellin edustalla. Sederholm työskenteli vuosia Tapperin apulaisena ja on osa arkistoprojektia. Linkki tässä http://sculptor-kain-tapper.blogspot.fi
27. huhtikuuta 2015
26. huhtikuuta 2015
Tapperin teos lahjoitettu Kangasala-taloon
Uutispäivitys Kainin blogissa. Suurkiitokset Riikalta Pertti Paloheimolle!
Linkki tässä http://sculptor-kain-tapper.blogspot.fi/2015/04/
Linkki tässä http://sculptor-kain-tapper.blogspot.fi/2015/04/
25. huhtikuuta 2015
Silmunvihreästä hiirenkorviin
Neuleblogi heräsi kevääseen. Tämän kevään pastellisävyistä voittaa siniseen taipuva vihreä, Linkki päivitykseen tässä http://taidepiika-neuleet.blogspot.fi/2015/04
24. huhtikuuta 2015
Julistetaiteen juhlanäyttely Lahden Taidemuseossa 9.5.2015 asti
Suomalaiset näyttelyjärjestäjät
ovat luopumassa julisteiden painattamisesta. Julisteiden jakelulistat ovat
kutistuneet. Edes taidejulisteille ei löydy vastaanottajia. Kentältä kuuluu,
ettei ole enää julkisia tiloja, seiniä, joihin ripustaa. Älkää lähettäkö meille turhaan julisteita edes ilmaisina näytekappaleina.
Tosin julisteille on julistetaiteen
historiassa aina ollut vaikea löytää luvallista ja huomionarvoista paikkaa.
Julisteita on myös arvosteltu graffitien kaltaisina, kaupunkitilaan liisteröityinä häiriötekijöinä, Nyt myös galleriat ja museot ovat seinätilan puutteessa
ja toisinaan jopa paloturvallisuusmääräyksiin vedoten luopumassa perinteisistä
julistepaikoistaan.
Taidejulisteita painatetaan häviävän pieniä määriä, lähinnä vain omaan käyttöön. Tilalle
on tullut FB-sivujen näyteikkunat diginäpäytyksineen ja parin rivin mainoslauseineen.
Lahden Taidemuseon kadunpuoleiset ikkunat on kuitenkin liputettu 9.5.2015 asti julisteista
valmistetuilla painotuotteilla.
Lahden Taidemuseon kadunpuoleisia ikkunoita on käytetty jännittävästi ripustukseen liimaamalla laseihin värikkäitä ja valoa läpäiseviä julisteiden painokuvia.
|
Lahden Julistemuseo
täyttää 40 vuotta ja Taidemuseon juhlanäyttelyyn on valittu julisteita, taidepainojäljennöksiä
ja ex-libriksiä 1800-luvun lopulta 1960-luvun alkuun asti. Museon aulaan on lisäksi
koottu Tribute to Kari – kokonaisuus, joka on 10 graafisen muotoilijan kunnianosoitus
museon pitkäaikaiselle tutkijalle Kari Savolaiselle.
Lahden
julistebiennale on muuttunut vuonna 2014 joka kolmas vuosi järjestettäväksi kansainväliseksi
julistetriennaaliksi. Seuraava triennale järjestetään vuonna 2017. Sitä
ennakoiden museon kolmesta näyttelysalista löytyy jo nyt Keski-Eurooppalaisia mainosjulisteita,
matkailujulisteita sekä kotimaisia, japanilaisia ja ranskalaisia vanhoja julisteita.
Näyttelyn
ripustus on Lahden Taidemuseon nykytiloissa väistämättä hajanainen. Ainoassa suuressa, suorakaiteen muotoisessa pääsalissa huomion haukkaa aluksi 1950- ja 1960 –
lukujen naiivi, mutta hauska ja nostalginen mainosmaailma, kuten Alexander
Lindbergin Fazerille suunnittelemat värikkäät eläinaiheet. Julistetaiteen
pelkistynyt muotokieli ja huomioväritys löytyvät myös matkailualalta, 1900-luvun
alkuvuosikymmenien Suomesta ja Keski-Euroopasta.
Näyttelyn kokonaisuuden
hahmottaminen vaatii keskittymistä, mutta lopulta esille ponnahtaa taiteellisesti
mielenkiintoisia painotöitä: vanhoja kotimaisia, japanilaisia ja ranskalaisia Art
Nouveau – julisteita, joista vanhimmat ovat peräisin 1800-luvun lopulta.
Ranskalainen 1800-luvun lopun naiskuva ei julistetaiteessa näyttäydy viktoriaanisena tai puritaanisena, vai mitä sanoisi näistä mondiaaneista, modernismin edelläkävijöistä?
Herkistyin myös
Suomen Taiteilijain näyttelyjulisteiden kohdalla. Bruno Tuukkanen on
suunnitellut mainosjulisteen Suomen Taiteilijain näyttelyyn II vuonna 1914.
Kyseessä on järjestykseltään 24. suomalaisten ammattitaiteilijoiden näyttely silloisessa Ateneumissa.
Bruno Tuukkasen tekemän julisteen pohjana on litografia, 107,5 x 66 cm ja se on painettu Frenckellin Kirjapaino Oy:ssä Unioninkadulla Helsingissä. Oskar Nuupposen kokoelma. |
Tutustuin Viipurissa
1891 syntyneeseen taidemaalari Bruno Tuukkaseen Hämeenlinnan Taidemuseossa
kuluneena talvena, osana Kordelinin säätiön Taiteilijain Hyväksi – näyttelyä (3.10.2014–25.1.2015).
Juuri Tuukkanen suunnitteli Alfred Kordelinin hautakappelin ikkunoiden lasimaalaukset
Rauman vanhalle hautausmaalle. Lyijylasitekniikalla toteutettujen maalausten alkuperäiset
luonnokset olivat yleisön nähtävillä ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin.
Suomen Taiteilijat
– näyttely on historiansa aikana saanut aina myös kritiikkiä osakseen.
Taiteilijain perinteistä vuosinäyttelyä on pidetty ”viimeisenä” jo 100 vuoden ajan. Samalla tavoin taiteilijoiden elanto on koostunut erilaisista epätyypillisistä työsuhteista, kuten hankkeista, tilaustöistä, opetuksesta. Taiteilijat yrittävät raivata aikaa ja tilaa varsinaiseen taiteen tekemiseen.
Taiteilijain perinteistä vuosinäyttelyä on pidetty ”viimeisenä” jo 100 vuoden ajan. Samalla tavoin taiteilijoiden elanto on koostunut erilaisista epätyypillisistä työsuhteista, kuten hankkeista, tilaustöistä, opetuksesta. Taiteilijat yrittävät raivata aikaa ja tilaa varsinaiseen taiteen tekemiseen.
Apurahat ja
palkinnot muodostavat taiteiljoiden elannosta pienen, mutta taiteen tekemiselle elintärkeän osan.Julistetaiteilijana
nyt näyttäytyvä Bruno Tuukkanen sai Kordelinin säätiön apurahan 1910-luvulla opiskellakseen
Münchenissä sellaista lyijylasitekniikkaa, joka oli Suomessa tuntematonta. Matrikkeleissa Tuukkanen muistetaan myöhemmin erityisesti
Suomen kirkkojen lasi- ja koristemaalarina. Harvemmin hänestä kerrotaan Taideteollisen
pitkäaikaisena, 1960-luvulle asti vaikuttavana opettajana - tai kuten tässä näyttelyssä, vuonna 1914, litografian taitajana ja julistetaiteilijana.
Lisätietoja: Lahden museot, Taidemuseo
Vesijärvenkatu
11 A, Lahti
13. huhtikuuta 2015
Lähtisitkö kanssani järvelle?
Päivitykset jatkuvat valokuvablogissa kansiossa Kevät 2015. http://taidepiika-valokuvaus.blogspot.fi/
|
11. huhtikuuta 2015
Vielä ehtii! Ars Häme Hämeenlinnan Taidemuseossa 12.4.2015 asti
Huomenna 12.4.2015 on viimeinen tilaisuus tutustua Ars Häme
ry:n juhlanäyttelyyn Hämeenlinnan Taidemuseossa klo 11-17. Näyttelyn
teema Äänestä johtuva – Due to Sound koostuu aistisaleista, joista näyttelyn kuraattorit,
kuvataiteilija Marjatta Oja ja muusikko Asko Keränen ovat kertomassa klo 14.
Helmikuusta lähtien opastin näyttelyssä erilaisia ryhmiä. Käytössämme
oli Hämeenlinnan Taidemuseon Engel-rakennus. Kyseessä on Suomen ensimmäisen
kansainvälisesti tunnustetun arkkitehdin, Carl Ludvig Engelin (1778–1840) piirtämä
2-kerroksinen palatsimainen rakennus, joka toimi alun perin 1800-luvulla veroviljan
varastona. Taidemuseoksi rakennus muuntui 1950-luvulla. Engelin tuottama uusklassismi
Hämeenlinnassa ja Helsingissä on yhä osa kauneinta suomalaista nykyarkkitehtuuria.
Näyttelyssä käyneen yleisön ikähaitari oli arviolta noin
3-90 ikävuotta. Tapasin monia, erilaisia kävijäryhmiä.
Jo yksin oman maakunnan lastentarhoista, ala-asteilta, ylä-asteilta ja
lukioista näyttelyssä kävi satoja lapsia ja nuoria. Nuorimmat opastettavat
ryhmät tulivat päiväkodeista. Näyttelyyn
saattoi soveltaa opettajan ja opetussuunnitelman lähtökohdista yhtä hyvin historian
opetusta, maantiedettä, matematiikkaa, biologiaa, ympäristöoppia kuin kansainvälisiä
kysymyksiä.
Oppaan tehtävä on tarjota tilaa katsojalle löytää itse omia
ajatuksia. Lapset ja nuoret ovat parhaita. He osaavat kysyä ja kyseenalaistaa, kertovat
rohkeasti omista ajatuksistaan. Oppaana olen saanut parhainta oppia eri ihmisiä kuuntelemalla ja yhdessä näyttelyn teoksia havainnoimalla. Yritän vähän kuvailla tätä kokemusta:
Aloitimme usein Ahti
ja Olli Isomäen veistossalista My Africa, joka on tunnustus afrikkalaiselle
kuvanveistolle, todiste Afrikan keskiaikaisen perinteen vaikutuksesta
länsimaiseen modernismiin. Suomalais-afrikkalainen, etninen nykymusiikki
rytmitti näyttelypolun seuraavaan saliin, kohti arktisia alueita. Siellä kuvanveistäjä
Anssi Taulun kierrätysplekseistä
rakennetut napajäätiköt kimaltelivat sulavina, mutta valoisina jääveistoksina. Lapset
pohtivat usein ilmastonmuutoksen seurauksia ja ympäristöasioita myös Satu
Bethellin videon ”Taakka” kohdalla. Videossa kuvataan pakkaspäivää. Hämäläisessä
maisemassa kulkee mies kuin Mummo lumihangessa, muovipusseista virkatussa
takissa. Hän hikoilee pudotessaan kuoppiin ja uupuu. Lopussa vain muovitakki jää hänestä jäljelle, Muovi jää. Mihin sitä voisi kierrättää ja käyttää?
Ympäristöasioista syntyi keskustelua myös Olli Larjon ja Lasse Walleniuksen tutkimusasemalla.
Laboratoriossa tutkimme, miten maailman voisi pelastaa? Teimme löydöksiä
muinaisista nykykulttuureista. Vierailimme myös Australiassa pelaamassa
aboriginaalien Murore-peliä pienillä pronssiveistoksilla. Ihmettelimme pelin sääntöjä, sillä siinä ei
voi kukaan voittaa.
Museon alakerrassa jatkoimme Australiasta etelään, tutkimme
sukupuuttoon kuollutta Tasmanian tiikeriä, jonka Jana Vyborna-Turunen oli tallentanut esille 1840-luvun tapaan sinisenä
syanotypiana. Menetelmä oli käytössä ennen kameran keksimistä. Ihmettelimme eläinten
kuvia, jotka on otettu ilman kameraa ja valotettu auringonvalossa. Jatkoimme Japaniin löytääksemme sieltä suomalaiskansallista
kanteleen soitantoa Ainut-kansan parista: kuvanveistäjien Meri Peuran ja Ilmari Grytan sekä muusikkoystävien teos Ambiance
oli moniaistillinen ja monikulttuurinen kokonaisuus. Kun pyöritimme veistoksia buddhalaisten
rukousmyllyjen tavoin, vapautimme maailmaan aineetonta hyvää energiaa. Kanteleen
bassokielten soidessa näyttelysalin katossa kimmelsi kaleidoskoopi. Jo kuulimme
avaruusmusiikkia veistosten sisältä ja arojen kaukaiset tuulet puhalsivat
meidät seuraavaan saliin, Nepaliin.
Tutustuimme riihimäkeläisen Gary Wornellin videoituun matkapäiväkirjaan Nepalista. Sieltä löytyvät ympäristöongelmat oli lasten mielestä kuvattu meidän omilta kotinurkilta.
Muovipusseja keräytyy tuhoamaan luontoa. Viimeistään nyt päätimme ryhtyä itse
kuvaamaan elämää, omaa arkeamme. Senhän voisi tehdä vaikka valokuvaten ja
videoiden tai piirtäen, maalaten, veistäen, tekstiä kirjoittaen, tanssien,
soittaen tai laulamalla. Oman identiteetin voi koota vaikka rakentamalla talonsa
vanhojen palapelien ylimääräisistä paloista riihimäkeläisen Edwina Goldstonen tavoin. Myös Anna Kolehmaisen sinivalas Joonatan ihmistä
isompine aivoineen auttoi meitä laulullaan samastumaan toisten ihmisten ja
eläinten kokemusmaailmaan.
Keski-ikäinen Ars Häme oli nykytaiteessaan 2015 monimuotoinen.
Kiitos ja kumarrus!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)