Kuvanveistäjä Mikko Hovi: Larin Kyösti, 1962. Hämeenlinnan tori, Raatihuoneenkadun puoli. |
13. helmikuuta 2014
Hämeenlinnassa tarjontaa Ellen Thesleffistä Viggo Wallensköldiin
Ensi viikolla tulossa kulttuuriuutisia Hämeenlinnasta. Menovinkit uudistuvat http://taidepiika-menovinkit.blogspot.fi/2014/01/hameenlinna-tammikuu-helmikuu-2014.html
10. helmikuuta 2014
Päivityksiä valokuvausblogissa
Metsä-teema jatkuu valokuvausblogissa. Uusimmat päivitykset sarjassa "Forest with cottage", linkki tässä http://taidepiika-valokuvaus.blogspot.fi/
Sarjasta Peilit, 2014. Linkki tässä valokuvaus.peilit |
28. tammikuuta 2014
Kierros Vanhan Suurtorin gallerioissa
Tein Turussa jo toissa viikonloppuna näyttelykierroksen, mutta en ole ehtinyt aiemmin blogissa kierrosta kuvailla. Turun Museokeskuksen Brinkkalan gallerioissa esillä kuitenkin vielä 9.2. asti kaksi mielenkiintoista kokonaisuutta.
Turun Vanha Suurtori historiallisine rakennuksineen on jo itsessään mielenkiintoinen tutustumiskohde.

Osoitteesta Vanha Suurtori 3-5 löytyy useita eri gallerioita sekä iloinen taide- ja taidekäsityöalan kulttuuriosuuskunta Outo Lintu.
Putiikista löytyi taidetta, pienoisveistoksia, grafiikkaa, koruja, taidekäsitöitä, taidevalokuvia kortteina, käsitöitä ja mm. upeita uniikkeja kasvivärjättyjä lankoja, joita on yleensä ostajan vaikea löytää. Värjärit kun käyttävät mieluiten itse omiin neuleisiinsa valmistamansa värierät. Liikkeen yhteydessä löytyy myös pieni galleriatila kuvataiteen näyttelytoimintaan, esillä oli parhaillaan grafiikkaa.
Osoitteesta Vanha Suurtori 3-5 löytyy useita eri gallerioita sekä iloinen taide- ja taidekäsityöalan kulttuuriosuuskunta Outo Lintu.
Putiikista löytyi taidetta, pienoisveistoksia, grafiikkaa, koruja, taidekäsitöitä, taidevalokuvia kortteina, käsitöitä ja mm. upeita uniikkeja kasvivärjättyjä lankoja, joita on yleensä ostajan vaikea löytää. Värjärit kun käyttävät mieluiten itse omiin neuleisiinsa valmistamansa värierät. Liikkeen yhteydessä löytyy myös pieni galleriatila kuvataiteen näyttelytoimintaan, esillä oli parhaillaan grafiikkaa.
Lisää iloa antoi Turun Museokeskuksen yhteydessä toimivan Brinkkalan gallerian näyttely "Yksitoista Linjaa", jossa kaksi graffitti-maalaria - Matti Kuusilehto ja Sampsa Sipilä, ovat siirtyneet taidemaalaukseen kankaalle. Molemmilta taiteilijoilta on esillä kahdeksan sekatekniikalla tehtyä maalausta. Näyttely on ripustettu kolmeen näyttelysaliin väljästi. Huomioni kiinnittyi erityisesti Sampsa Sipilän maalaukseen ”In between” vuodelta 2013.
Abstraktissa maalauksessa punainen lippu saattaa jossakin kaltaisessani varttuneemmassa katsojassa herättää mielleyhtymiä tai muistumia 1970-luvun politisoituneista maalausaiheista, mutta tässä yhteydessä kyse luultavasti pohdiskelusta graffittimaalauksen ja taidemaalauksen välisistä suhteista. Sekatekniikalla maalattu työ on ennen kaikkea maalaus. Taustan elävästä väripinnasta löytyy ilahduttava, vapaan käden jälki. Olin löytävinäni jännittävän, ihmishahmoa muistuttavan varjon valkoisella pohjalla. Mielenkiintoinen on myös abstrakti maalaus ”Complex”, sekatekniikka kankaalle sekä maalaus ”Hard”, jossa voi halutessaan nähdä myös muotokuvamaalauksen piirteitä.
Myös abstrakti maalaus ”Smooth” voi herättää mielikuvan ihmiskasvoista, pidin maalauksen kokonaissommitelmasta.
Oikeastaan taisin pitää paljon kaikista Sampsa Sipilän töistä. Näyttely on avoinna Brinkkalan galleriassa 9.2.2014 asti.
Abstraktissa maalauksessa punainen lippu saattaa jossakin kaltaisessani varttuneemmassa katsojassa herättää mielleyhtymiä tai muistumia 1970-luvun politisoituneista maalausaiheista, mutta tässä yhteydessä kyse luultavasti pohdiskelusta graffittimaalauksen ja taidemaalauksen välisistä suhteista. Sekatekniikalla maalattu työ on ennen kaikkea maalaus. Taustan elävästä väripinnasta löytyy ilahduttava, vapaan käden jälki. Olin löytävinäni jännittävän, ihmishahmoa muistuttavan varjon valkoisella pohjalla. Mielenkiintoinen on myös abstrakti maalaus ”Complex”, sekatekniikka kankaalle sekä maalaus ”Hard”, jossa voi halutessaan nähdä myös muotokuvamaalauksen piirteitä.
Myös abstrakti maalaus ”Smooth” voi herättää mielikuvan ihmiskasvoista, pidin maalauksen kokonaissommitelmasta.
Oikeastaan taisin pitää paljon kaikista Sampsa Sipilän töistä. Näyttely on avoinna Brinkkalan galleriassa 9.2.2014 asti.
Brinkkalan vintillä eli Ullakkogalleriassa puolestaan odotti todellinen löytö. Olin menossa Sirkus-aiheiseen näyttelyyn "Humpuukiteltta ja Musta kabinetti", joka ei tällä teemoitukslla minua alun perin erityisesti innostanut. Nousin silti portaat yläkertaan. Yllätykseksi kyse oli jostain ihan muusta kuin mitä näyttelytiedote oli antanut odottaa.
Koko Brinkkalan Ullakko on tällä hetkellä kuvataiteilija Marjo Levlinin taidokkaasti rakentama kokonaistaideteos, joka muodostuu esine-installaatioista, varjoteatterista sekä videosta. Tunnelma on ainutlaatuisen mystinen, teos rakentuu hämärän ja valon leikikinä kokonaisuudeksi juuri tässä nimenomaisessa ullakkotilassa. Levlinin videoteos kannattaa istuutua rauhassa katsomaan, jotta selviää, mistä kokonaisuudessa on kyse.
Koko Brinkkalan Ullakko on tällä hetkellä kuvataiteilija Marjo Levlinin taidokkaasti rakentama kokonaistaideteos, joka muodostuu esine-installaatioista, varjoteatterista sekä videosta. Tunnelma on ainutlaatuisen mystinen, teos rakentuu hämärän ja valon leikikinä kokonaisuudeksi juuri tässä nimenomaisessa ullakkotilassa. Levlinin videoteos kannattaa istuutua rauhassa katsomaan, jotta selviää, mistä kokonaisuudessa on kyse.
Videossa kuvaus, kameran taitava käyttö, valaistus ja elokuvakerronta avaavat ihmisenä olemisen ja ajan käsitteen erilaisia kerroksia. Kyse ei siis ole vain sirkustaiteesta tai Sheikki Ali Benistä, vaan kuvataiteilijan löytöretkestä myös itseensä, omien havaintojen ja elämysten siirtymisestä taiteelliseen työhön. Tuloksena on syntynyt kokonaistaideteos, näyttely, matkakuvaus. Teos on ollut keväästä 2012 lähtien Turun Pro Artibus-säätiön kokoelmissa ja se on ollut esillä aiemmin myös muualla Suomessa, mm. Helsingin taidemuseossa Sirkustarinoita –näyttelyssä. Turussa teos on mahdollista nähdä vielä 9.2.2014 asti. Brinkkalan gallerioista ja näyttelyistä lisätietoja Turku, Vanhan Suurtorin galleriat, Museokeskus
25. tammikuuta 2014
Jean Sibeliuksen syntymäkodissa
Asuin lapsena joitakin vuosia Hämeenlinnan keskustassa, vastapäätä Jean Sibeliuksen syntymäkotia Hallituskadulla. Koti näkyi keittiömme ikkunasta. 1960-luvun Hämeenlinnassa lapset tutustuivat Sibeliukseen eli Janneen jo päiväkodissa. Meille kerrottiin, että Jannella oli ollut ensimmäisenä soittimena viulu ja muistelen, että meille myös soitettiin varhaisia sävellyksiä. Siitäkö tuli vaatimukseni saada oma viulu? Unelma toteutui 7-vuotiaana, vaikka myöhemmin vaihdoin ensisoittimeni viulun pianoon, jota opiskelin niin Hämeenlinnan kuin Turun musiikkiopistoissa. Jannen vaikutusta kaiketi.
Sibeliuksen syntymäkoti on nykyisin osa Hämeenlinnan kaupungin historiallista museota, joka koostuu neljästä eri yksiköstä. Koti on avoinna myös talvisin. Museossa saa erinomaisen opastuksen Sibeliuksen lapsuuteen ja nuoruuteen sekä tietoja 1800-luvun Hämeenlinnasta, jonka rakennukset olivat vielä omassakin lapsuudessani paljolti puutaloja. Kaupunkikuvaa hallitsi empiretyyli.
Sibelius ja Hämeenlinna kiinnostavat myös siksi, että kokoan materiaalia osana Kain Tapperin arkistoprojektia. Kävin kuvaamassa Tapperin tekemän pronssisen Sibeliuksen muotokuvan, joka löytyy syntymäkodin museosta. Linkki blogiin tässä. http://sculptor-kain-tapper.blogspot.fi/2014/01/sibeliuksen-syntymakoti-sibelius.html
Sibeliuksen syntymäkoti on nykyisin osa Hämeenlinnan kaupungin historiallista museota, joka koostuu neljästä eri yksiköstä. Koti on avoinna myös talvisin. Museossa saa erinomaisen opastuksen Sibeliuksen lapsuuteen ja nuoruuteen sekä tietoja 1800-luvun Hämeenlinnasta, jonka rakennukset olivat vielä omassakin lapsuudessani paljolti puutaloja. Kaupunkikuvaa hallitsi empiretyyli.
Sibelius ja Hämeenlinna kiinnostavat myös siksi, että kokoan materiaalia osana Kain Tapperin arkistoprojektia. Kävin kuvaamassa Tapperin tekemän pronssisen Sibeliuksen muotokuvan, joka löytyy syntymäkodin museosta. Linkki blogiin tässä. http://sculptor-kain-tapper.blogspot.fi/2014/01/sibeliuksen-syntymakoti-sibelius.html
8. tammikuuta 2014
Hirvestä saa poron, mutta porosta ei saa millään hirveä
Hirvestä saa poron, mutta porosta ei saa millään hirveä, kertoo sysmäläinen sananparsi. Miten niin?
– Jos panet hirvipaistin uuniin, se voi palaa poroksi.
Poro taas ei voi palaa hirveksi. Heh.
Norjalaisessa kansanperinteessä sama geometrinen
kuvio on kuitenkin merkannut neuleissa sekä hirveä että poroa.
Ennustin blogissa viime syksynä kahvinporoista, että
lunta ei tule ja vuosi 2013 päättyy vihreään. Olen jo vuosia ihmetellyt, miksi lähes kaikki karjalaissukuiset Vepsät osaavat ennustaa kahvinporoista ja vihreä on
heille lempiväri. Vihreä on vaikea väri, sanovat monet maalarituttavat. Valokuvasin
metsässä ja otin vihreän värin tarkkailuun. Ajattelin, että vihreän paras
kaveri eli kontrastiväri on punainen.
Hirvestäjillä on ollut tapana käyttää metsässä punaista
pipoa. Myös muita metsässä liikkuvia on kehotettu käyttämään punaista huomiovärinä.
Kuluneena metsästyskautena väritys on kuitenkin muuttunut oranssiksi. Syynä on
uusi lakiasetus. Metsästäjien päähineistä tai vaatteista kaksi kolmasosaa pitää
olla jatkossa oranssia. Pykälä astuu voimaan 2014 helmikuun alusta, mutta vaikutti
vaatetukseen jo viime metsästyskaudella.
Asetuksen taustalla on punavihersokeudeksi
kutsuttu ilmiö, jossa silmä ei erota punaista, jos tausta on vihreä. Tämä on hyvä
tietää, jos suunnittelee
villasukkaan porokuviota. Oranssi on punaista parempi huomiovärinä.
Ylipäänsä erotamme värejä ja värisävyjä yksilöllisesti sen mukaan, millaiset
sattuvat olemaan silmiemme verkkokalvojen tapit. En ole päässyt tappejani
näkemään. Diagnostisoidusta punavihersokeudesta kärsii kuitenkin vain noin 6-8
% miehistä ja alle prosentti naisista.
Ajattelin alun perin julkaista oranssin porojutun
neuleblogissani, mutta aurinko porottaa koko maailmaa. Metsässä ja metsästä
elävät lukevat Ympäristölehteä. Ympäristöhän koskee koko ihmiskuntaa,
erityisest ilmastonmuutoksen kannalta. Ympäristöministeriön ja Suomen
ympäristökeskuksen julkaiseman lehden vuoden 2012 numerossa 8 sattui
löytymään hieno valokuvasarja poroista.
Bryan ja Cherry Alexander olivat tehneet kuvausretken
Ural-vuorten juurelle, Jamalin niemimaalle. Artikkelissa pohjoissuomalainen
ympäristötoimittaja Timo Sipola kuvaa, kuinka arktinen tundra Euraasiassa on
muuttumassa metsäksi luultua nopeammin. Paju, leppä ja matalat varvikot
kasvavat nyt nopeasti lehtimetsiksi ja muodostavat hiilinielun, joka vauhdittaa
ilmastonmuutosta. Metsä on alkanut kasvaa sisältä päin eikä etelästä käsin,
kuten tähän asti on varmaksi tiedetty. Pusikot haittaavat jo porojen elämää,
laiduntamisalueet pienenevät, ja poromiehet pyrkivät välttämään metsiköitä
vaellusreiteillä.
Nappasin kuvan sysmäläisestä metsästä Kamiovuorella syyskuussa 2013. |
Olemme nähneet tänä talvena metsässä lunta parin
hiutaleen verran. Jos mitään ei tehdä, vaikuttaako ilmastonmuutos jo parissa
vuosikymmenessä myös suomalaisten metsien aluskasvillisuuteen, pensastoon tai
jopa puustoon?
Asioita on hyvä pohtia, jotta niillä on tapana selvitä. Karjalan ja Vepsän kielissä sana poro löytyy
merkityksissä sakka, pöly ja tuhka. Kahvinporo on kahvin sakkaa eli jätettä. Viroksi
poro on ”pori”. Satakunnan kansainvälinen musiikkifestivaali järjestetään siis
vuosittain porossa. Tallinnassa poro on suomalaisen örkin synonyymi.
Sysimetsässä sanotaan, että poropeukalolla on peukalo keskellä kämmentä ja porokelloksi
kutsutaan puheliasta ihmistä.
2. tammikuuta 2014
Metsään meni
Taidepiika-neule- ja valokuvausblogia yhdistää vuonna 2014 yhteinen uusi aihe: metsä
Metsä on elämysten lähde. Maalareille luonnossa liikkuminen on elämysten hakemista ja valokuvaus on osa myös neuleitteni suunnittelua. Metsässä valo ja väri vaihtelevat niin vuodenaikojen kuin vuorokaudenaikojen mukaan. Nyt saa mennä metsään.
Suomalaiseen metsämaisemaan liittyy myös lampien, purojen ja järvien peilit. http://taidepiika-valokuvaus.blogspot.fi/
Metsästä voi kerätä aineksia lankojen värjäämiseen joka vuodenaikaan. Värjärit keräävät talvella käpyjä, havuja, puunkuorta ja naavaa. Kääpä on käypä väriaineen lähde. Lumettomana talvena metsä hehkuu sammaleenvihreän sävyjä. Neuleblogissa harpotaan nyt karhun askelin. http://taidepiika-neuleet.blogspot.fi/
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)