Sain hienon tilaisuuden järjestää näyttelyni Sysmän kirjastossa syyskuussa 2013. Kiitos Sysmä! Tulossa on Riika Taidepiika, Artefakti-näyttely. Mikä se on? Kunpa tietäisin. Riika Taidepiika tutkii sitä töillään. Kyse on ilosta ja energiasta, kun tehdään vapaasti värikkäitä töitä käsillä ja päällä.
Artefaktini voivat sisältää melkein mitä tahansa; virkkausta, neulomista, maalausta, valokuvaa, kirjoitusta, musiikkia, tanssia, videoita. Kaikki nämä ovat käsitapoja. Jo yhdessä työssä niitä voi esiintyä useampia. Olen kirjoittanut aiheesta aiemmin tänä vuonna osana projektia TEE ITE - Kajahtaneet kudelmat. Lisätietoja löytyy blogini otsikosta "Artefaktit".
TEE ITE -projektissa on kyse SM-tason kilpailusta, johon kaikki on kutsuttu mukaan. Sitä on suunniteltu avoimella yhteistyöperiaatteella sosiaalisessa mediassa ja tapaamisin. Alkuperäisenä kokoonkutsujana on toiminut muotoilukasvatuksen läänintaiteilija Mari Savio (TAIKE, Uudenmaan aluepiste). Tiimissä mukana monialainen joukko kulttuurin, taiteen ja viestinnän ammattilaisia. Lisätietoja Kajahtaneet kudelmat, Wordpress ja FB:ssä Facebook Tee ite
Olen osallistunut TEE ITE -toimintaan 2013 talvella Sysmästä käsin: tehnyt ite Sysmän Willanikkareissa ja osallistunut uuden valokuvaajien yhteisön, Sysmän Harrastekuvaajien toimintaan.
Näyttelylläni on myös oma teema: Sysmä. Kaikki esille tulevat artefaktit on tehty Sysmässä. Kaupungin kiireistä on vuosien ajan ajan ollut tärkeä päästä hengittämään ympäristöön, jossa löytyy luonnonrauhan lisäksi ympärivuotista kulttuuritoimintaa. Ystäviä, jotka jakavat kiinnostukseni kohteita taiteen eri aloilta. Täältä olen löytänyt tilaa, jossa vapasti iloita: piirtää, laulaa, soittaa, maalata akvarelleja, virkata, neuloa, kirjoittaa ja rakentaa ympäristöön vaikka runoja ja installaatioita, jotka voi tallentaa valokuvaamalla.
Ylistys lapsuuteni (ja minussa yhä elävän lapsen) Sysmälle. Olen elänyt täällä kulttuurikehdossa vapaa-ajan asukkaana tänä vuonna 45 vuotta.
Pääsiäissunnuntai. Maatuneen tynnyrin vanteet, männystä lohkotut pyöreät laudat, itäaurinko, 2013. Easter Sunday, decomposed hoops of the barrel, round boards cut up from pine, eastern sunlight.
27. elokuuta 2013
25. elokuuta 2013
Kulttuuriuutisia kansankäräjiltä 25.8.2013
KULTTUURIN KEHITTÄMISHANKKEET LISÄÄVÄT SYSMÄN VETOVOIMAA
totesi Verkostosta voimaa -hankkeen projektipäällikkö Raimo Lappalainen tänään sunnuntaina 25.8.2013 kansankäräjillä. Lähidemokratian tapahtuma järjestettiin neljäntenä perättäisenä vuotena Sysmän Teatteritalolla.
Olin lähettänyt etukäteen sähköpostilla kulttuuriaiheisia
kysymyksiä ja ilokseni ne löytyivät asialistalta. Niitä ehdittiin myös vähän
käsitellä. Kovin syvälle asioiden sisältöihin ei luonnollisesti päästä keskustelutilaisuudessa,
jossa asialista on pitkä ja moniin kunnallispoliittisiin suuntiin poukkoileva. Kansankäräjät
ovat kuitenkin erinomainen tapa lisätä lähidemokratiaa. Pelkkä järjestäminen kertoo hyvästä tahdosta
ja yrityksestä saada ihmiset mukaan osallistumaan päätöksenteon prosessiin.
Avoimia, vapaita tilaisuuksia tarvitaan usein, jotta ihmiset
pääsevät suoraan kysymään asioista, jotka askarruttavat, ja toisaalta myös
jättämään ehdotuksia ja ideoita. Jos on menettänyt luottamuksensa koko
politiikkaan, on ainakin vähän toivoa siitä, että tulee kuulluksi. Ja ainahan
sitä voi kysyä! Entä jos meistä tuleekin lopulta oikein rohkeita ja rupeamme
kyselemään? Jos alammekin itse vapaasti etsiä ja ehdottaa asioihin ratkaisuja? Jos
saisi vielä kaverit innostumaan mukaan ja tekemään jotain jonkun pienen asian
eteen, toteuttamaan se yhdessä. Mitähän sitten tapahtuisi? Hui, maailma pelastuu.
Tänä vuonna aktiivi-ikäisin sysmäläisväki jäi nauttimaan sunnuntain auringosta. Yleisön keski-ikä oli 65 + . Myös nuorisoa haluaisi
houkutella paikalle ottamalla esille niitä ajankohtaisia asioita, jotka juuri
heitä askarruttavat. Ei tule kenellekään
yllätyksenä, että se, mikä haiskahtaa politiikalle, ei nyt ole erityisen
POP. Jäin miettimään, miten vleisöä voisi lähestyä kohderyhmittäin,
asettua ihmisten asemaan, katsoa asioita eri tahojen näkökulmasta. Tähän suuntaan Yhteen Hiileen –hanke oli
nyt osaltaan johdattamassa. Läsnäolijoille jaettiin kyselylomake, yhteistyössä Lahden
Amk:n opiskelijan Taina Määtän kanssa. Kysely oli osa tutkimusta, jota Määttä
tekee opinnäytetyönä valmistellakseen Sysmän ja Hartolan kuntien ikäihmisiä
kattavaa palveluhakemistoa. Samalla on tavoitteena pyrkiä parantamaan
tiedonkulkua.
Juontaja Veijo Kare kertoi yhteiskoulun lehtorin
näkökulmasta sysmäläisten nuorten videoelokuvauksen voimakkaasta innostuksesta
ja hienoista tuloksista elokuvataiteen alalla. Esimerkiksi sysmäläissyntyinen Markku Kirves
on Suomen menestyneimpiä nuoria videotuotannon ja graafisen suunnittelun toimijoita,
jonka referensseissä löytyy tunnettuja brändejä. Monia muitakin tunnettuja alan
tekijöitä on Sysmästä lähtöisin ja täällä parhaillaan syntymässä. You Tubesta löytyy yksin Sysmän Yhteiskoulua
klikkaamalla useita hienoja videotallenteita. You Tube Sysmä
Verkostosta Voimaa –hankkeen projektipäällikkö Raimo
Lappalainen puolestaan kertoi, että yhteistyössä Yhteen Hiileen –hankkeen kanssa
ollaan kokoamassa internet-sivuille listausta myös kulttuuriyrittäjyyteen
liittyvän rahoituksen osalta. Lappalainen mainitsi esimerkkinä AVEKin, joka on
Audiovisuaalisen Kulttuurin edistämiskeskus. Lisätietoja Kopiosto, Avek
Kulttuuriaiheita oli esillä useampia, ja Veijo Kare
juontajana johdatteli keskustelua humoristisella supliikilla sujuvasti.
Kirjastolautakunnan puheenjohtaja Bror Ahlgren antoi viimeisen
tilannetiedotuksen kirjaston uuden tilan löytämiseksi. Keskusteltiin myös
Vanhan Paloaseman ottamisesta toiminnalliseen kulttuurikäyttöön, onhan ItTe-taideyhdistys
järjestänyt tilassa talkoovoimin kuvataidenäyttelyt jo kahtena kesänä
peräkkäin.
Valtuuston pj. Eevakaisa Lehtosalo-Lönnberg oli avoimesti kiinnostunut esille nousseista kulttuurikysymyksistä, myönteisesti. Käsiteltiin myös tämän viikon kuuminta kulttuuriuutista: Sysmän
entisen Suvi Pinxin alue on tulossa osaksi kunnan New Port -sataman
kokonaisuutta. Kunnanjohtaja Marketta Kitkiöjoki taustoitti aihetta ja kutsui
samalla kaikki sysmäläiset yksin ja yhdessä, niin yritys- kuin kulttuuritahot, mukaan
suunnittelemaan toimintaa.
Verkostosta Voimaa -hanke on valmis tukemaan paikallista
kulttuuriyrittäjyyttä ja apua löytyy hankkeistamiseen myös Yhteen Hiileen
-hankkeelta. Painopistealueet ovat jo pitkään olleet yrittämisessä. Halutaan
parantaa yritysten toimintaedellytyksiä, vahvistaa elinkeinotoimintaa ja
tuottaa suoraa hyötyä yrityksille. Raimo Lappalainen totesi myös, että
kulttuurin kehittämishankkeet lisäävät Sysmän vetovoimaa.
Tuottajille tämä nyt ei tule yllätyksenä. Suomessa on yritysrahoituksen
puolelta, 1990-luvulta lähtien, haluttu tukea erityisesti niitä taide- ja
kulttuurihankkeita, jotka suoraan hyödyttävät talouselämää. Sen lisäksi on haluttu tukea sellaista toimintaa,
joka tarjoaa vakuuttavia, luovia ideoita, myös taiteellista haastetta tai
kehitysmahdollisuutta. Vakuuttava toimija tarjoaa kehittämismahdollisuuksia paikallisuuden
lisäksi joko alueellisesti, mieluummin valtakunnallisesti tai kansainvälisesti.
Volyymi on vain yksi tutkittava osa-alue; lisäksi toiminta suunnitellaan siten,
että se on verkottunutta, monipuolista, aktiivista ja saavutettavaa.
Tuottajakieli on karmivaa. Kulttuurialalle on kuitenkin ehtinyt kertyä 20 vuoden aikana tähän
käsitteistöön ja problematiikkaan ammatillista erityisosaamista. Suomalaisen
taiteen kansainvälistyminen on ollut hurjaa, markkinat ovat laajentuneet. Päätöksenteon
tueksi on tehty ja tehdään jatkuvaa tutkimustyötä, jossa kehitetään niin
määrällisiä kuin laadullisia mittareita. Ja kun kukaan tässä maailmassa ei kuitenkaan
voi olla kaikkien alojen asiantuntija, niin voihan sitä miettiä asioita
yhdessä. Kysytään neuvoa kuhunkin kysymykseen joltakin, joka tietää kuka
tietää. Joku tietää.
23. elokuuta 2013
Veikko Sirenin akvarelleissa löytyy puhdasta voimaa
Tapasin Veikko Sirenin vuonna 2010, kun Sysmään oltiin perustamassa
itTe-taideyhdistystä. Taideharrastajat kokoontuivat perustaakseen
taideyhdistyksen; tehdäkseen taidetta, saadakseen opetusta ja järjestääkseen
näyttelyitä. Ite-sanalla on perinteisesti viitattu kansantaiteilijoihin ja
itseoppineisiin taiteilijoihin. Ite-taidetta kutsutaan myös naivistiseksi tai
nykykansantaiteeksi. Nimilaput menevät mielestäni vähän poskelleen. Ite-taiteilijat
voivat olla vaikka impressionistisia tai ekspressionistisia tai mitä tahansa,
kuten muutkin taiteilijat.
Kun ihmiset opiskelevat ja tekevät taidetta
vuosia ja jopa vuosikymmeniä, kyse ei ole enää myöskään selkeästä ”kansantaiteesta”,
joka perustuisi "itseoppineisuuteen". Ei tällä vuosituhannella, ei näillä tiedon valtateillä.
Tekniset tiedot ja taidot voi hankkia monia väyliä pitkin. Taidot syntyvät tekemällä taidetta ja saamalla kehittävää
palautetta. Oma näkemys syntyy elämällä ja taidetta näkemällä ja sitä tekemällä.
En voi tunnustaa mitään sellaista lokerointia enkä ismiä, joka kieltää
ihmiseltä luovuuden. Osaamme jo kaikki laulun: Anna kaikkien kukkien kukkia. Turha
enää uusintaa toiseuden tiloja, joista taiteilijat ja kriitikot juuri pyristelivät eroon. Voi vain katsoa työtä silmiin, yrittää arvioida lopputulosta verrattuna siihen, mitä vastaavaa muualla on sattunut kohtaamaan, nykyhetkessä ja menneisyydessä.
Tutustuin Veikko Sireniin paremmin, kun hän osallistui kesän
2010 maalauskurssille, jossa tutkimuksen kohteina olivat ihminen ja maisema. Opettajina
olivat taidemaalarit Antti Ojala ja Risto Vilhunen. Käytännön maalaamisen
lisäksi kurssiin sisältyi henkilökohtaista ohjausta, teoreettista opetusta,
taidehistorian luentoja ja palautehetkiä maalausten äärellä.
![]() |
Leonardo da Vilhun palautehetki ryhmälle kesän maalauskurssilla 2010. |
Veikko Siren kertoi jo 2010 olevansa kiinnostunut maalaamaan myös akvarelleja. Hän myös toivoi saavansa
lisää opetusta eri akvarellitekniikoista. Hän oli ehtinyt jo vuosien
ajan osallistua kansalaisopiston talvisin järjestämään maalausopetukseen,
taidemaalari Esila Oeschin johdolla. Siren oli saanut henkilökohtaista ohjausta
maalaustaiteen perusteisiin ja edennyt akryylista öljyvärimaalaukseen.
Akvarellimaalausta hän oli opiskellut jo tätäkin aiemmin Jyväskylässä. Sireniä oli silloin kiinnostanut erilaiset akvarellitekniikat. Kesäkurssilla
2010 maalasimme kauniin sään aikana ulkona, eri tekniikoilla, Sirenillä oli kuitenkin
käytössään öljyvärit.
Vuonna 2010 oli valmiina sarja öljymaalauksia,
jotka taiteilija halusi saattaa esille. Keskustelimme siitä, kuinka tärkeää tekijälle on
saada työt nähtäville. Tarvitaan rohkeutta panna itsensä alttiiksi arvostelulle.
Palautetta oppii vastaanottamaan ja antamaan, kun osallistuu taideopetukseen,
johon palautehetket kuuluvat osana opetusta. Ilman palautetta ei työssä voi kehittyä.
Näyttelyajan saaminen taas tuo innostusta työn jatkamiseksi, harrastus on
tavoitteellista. Vuonna 2010 Veikko Sirenin yksityisnäyttely oli Sysmän
keskustassa, kahvila Lintan kammarissa, joka järjestää myös taidenäyttelyitä. Olen
kirjoittanut Lintan kammarin tuottamista näyttelyistä ja kulttuuritapahtumista aiemmin
Itä-Hämeessä (Ajan tasalla, 12.12.12, löytyy blogin arkistosta).
Veikko Sireni on osallistunut kesinä 2012 ja 2013 ItTe-taideyhdistyksen ryhmänäyttelyihin Sysmän keskustassa, Vanhan
Paloaseman tilassa. Tänä vuonna huomioni kiinnittyi pieneen
akvarelliin, joka oli ripustettu etutilassa sivusermille.
Valo, akvarelli, 24 x 16 cm, 2012 |
- Sehän on Veikko Sirenin työ! Tästähän pitää
saada kuva.
Valitettavasti tämäkään kuva ei anna oikeutta
alkuperäiselle työlle.
Pitkään katselin näyttelyssä maalausta. Tuntui siltä,
että Sireni oli käyttänyt taustalla mtesässä märkämaalaustekniikkaa.
Kuivaa pensseliä hän on käyttänyt vain viivojen piirtämiseen. Maalauksen
sommittelu ja syvyysvaikutelma miellyttivät. Tuntui, ettei työssä ollut liikaa aineksia eikä liian vähän. Omakohtainen aihe, viluinen syksyinen tunnelma, ruskan aavistus, vene odottaa laiturissa
kalamiestä.
Syntyi halu nähdä enemmän. Mieltä jäi kaihertamaan,
onkohan akvarelleja vielä lisää? Menen työhuoneelle, jossa Sireni on
parhaillaan kehystämässä uusia öljymaalauksiaan. Hän kertoo jatkaneensa maalausta kansalaisopistossa
talvisin Elisa Oeschin opastuksella sekä itsekseen myös akvarellin parissa.
Kesällä hän on osallistunut Hartolan opiston perinteiselle kesän maalauskurssille,
jonka opettajana on Pietarin Kuvataideakatemiasta valmistunut taidemaalari Konstantin
Sterkhov. Vaikka yhteistä opetuskieltä ei ole, Sireni pitää mielenkiintoisena käytännön opetusta, jota hän on taiteilijalta saanut.
Värit Sankt Peterburg. Pietarilaiset taiteilijavärit
ovat ilmestyneet salkkuun.
|
Akvarellit
ovat voimakkaita, niihin on tullut vapautta. Kun tekniset asiat ovat hallussa, maalaukset
ovat taidokkaita ja siitä alkaa oman ilmaisun aika. Sirenin
akvarellit hehkuvat voimaa ja valoa.
Joriinit, 24 x 16 cm, 2012 |
Nimetön, akvarelli, 24 x 16 cm, 2012 |
Nimetön, akvarelli, 28 x 23 cm, 2012 |
Nimettömän akvarellin selkeä muoto on nerokkaan yksinkertainen. Valon ja värin leikki on vaivatonta, värit ovat puhtaita! Riemastun, haluan kuvata ja nostelemme maalauksia valoon ja kääntelemme takaisin varjoon, sivuvaloon. Ei tällä kameralla voi, ei ilman jalustinta. Sovimme, että lähetän kuvat hyväksyttäväksi ennen kuin julkaisen missään.
Sirenin Veikko nauraa, on kaverillinen. Nyt lähdetään keittämään kahvit.
Ulkona
odottaa silitystä kehräävä kissa.
Pari kuvaa Sirenin akvarelleista on nyt sitten julkaistu. Sosiaalisessa mediassa palautetta tuli jo ammattitaiteilijalta: ”vaikuttava, eleiltään varma, samanlaista
taituruutta, mutta toisenlaisessa tyylissä kuin Olli Lyytikäisellä, joka oli
sentään mestari akvarellien tekijänä. Olen hämmentynyt. Positiivisesti”
(Tarkistin, että Olli Lyytikäisen yksityisnäyttely järjestettiin
hänen kuolemansa jälkeen nykytaiteen museo Kiasmassa vuonna 2000. Mies ei
koskaan käynyt Kuvataideakatemiaa).
Veikko Sirenin seuraava yksityisnäyttely on syyskuussa Hartolan Pullapajassa, joka on vaihtuvia kuvataidenäyttelyjä järjestävä kahvila Hartolan keskustassa. Taiteilija on esittelemässä teoksiaan Hartolan markkinoiden aikaan 7.9.2013. Näyttelyn osoite on Keskustie 59, 19600 Hartola. Pullapaja
Sysmän ItTe-taidetoiminnasta
Muistiinpanoja itte-toiminnasta
Kirjoitan lähipäivinä taidemaalari Veikko Sirenistä, joka on osallistunut ItTe-taideyhdistyksen kuvataidenäyttelyihin Sysmässä. En kuitenkaan haluaisi kirjoittaa Sirenin uusista maalauksista ennen kuin olen kirjoittanut myös vähän näyttelyistä, joihin hän on osallistunut osana sysmäläisen taideyhdistyksen toimintaa.
Tapasin Veikko Sirenin kaksi vuotta sitten, kun Sysmään oltiin perustamassa itTe-taideyhdistystä. Vapaamuotoinen joukko eri taiteenlajien harrastajia ja ammattilaisia oli kokoamassa riveihinsä laajemmin myös lähikuntien Hartolan ja Pertunmaan tekijöitä, jotka etsivät näyttelytilan lisäksi yhteistä kokoontumis- ja työtilaa. Ihmisiä yhdisti se, että haluttiin tehdä taidetta, saada taideopetusta, järjestää kuvataidenäyttelyitä. Kiinnostusta löytyi moniin taiteenlajeihin. Jo yksin kuvataiteen otsikon alta putkahtivat maalaustaide, kuvanveisto, valokuvaus, artefaktit jne. Halua oli kirjoittamiseen, kirjallisuuteen, teatteriin, musiikkiin. Lyhyesti: kaikkeen taiteen tekemiseen, itsensä vapaaseen ilmaisuun.
Tapasin Veikko Sirenin kaksi vuotta sitten, kun Sysmään oltiin perustamassa itTe-taideyhdistystä. Vapaamuotoinen joukko eri taiteenlajien harrastajia ja ammattilaisia oli kokoamassa riveihinsä laajemmin myös lähikuntien Hartolan ja Pertunmaan tekijöitä, jotka etsivät näyttelytilan lisäksi yhteistä kokoontumis- ja työtilaa. Ihmisiä yhdisti se, että haluttiin tehdä taidetta, saada taideopetusta, järjestää kuvataidenäyttelyitä. Kiinnostusta löytyi moniin taiteenlajeihin. Jo yksin kuvataiteen otsikon alta putkahtivat maalaustaide, kuvanveisto, valokuvaus, artefaktit jne. Halua oli kirjoittamiseen, kirjallisuuteen, teatteriin, musiikkiin. Lyhyesti: kaikkeen taiteen tekemiseen, itsensä vapaaseen ilmaisuun.
![]() |
Valokuvaaja, taidepedagogi Aura Nukarin valokuvauskurssilla Erakon saaressa, 2011. Järjestin kurssin yhteistyössä ItTe-taideyhdistys ja Hartolan Itä-Hämeen opisto. |
Tutustuin ihmisiin, jotka ovat monilahjakkaita. He osallistuvat kotikyläänsä kauempana kuvataiteen näyttelyihin ja taideopetukseen, lukevat runoutta, kaunokirjallisuutta ja näytelmätekstejä, kirjoittavat ja menestyvät läänin kirjallisuuskilpailuissa, ovat näyttelijöinä teatterissa, laulavat kuoroissa ja lauluryhmissä, soittavat eri instrumentteja, kokoontuvat bändeissä, järjestävät itse tuotantoja ja tapahtumia. Heitä on eri-ikäisiä.
Täällä myös maalataan, tehdään kuvanveistoa, käsityötaidetta, artefakteja, harrastetaan valokuvausta ja toimitaan paikallisten kulttuuriyhdistysten talkoovoimana.

Ihmiset haluavat tehdä taidetta myös itse. Halutaan oppia lisää, toivotaan taideopetusta, taidekursseja, lyhytkursseja. Halutaan tehdä taidetta ympärivuotisesti, kehittää omaa ilmaisua, kukin itse omassa lajissaan.



Taideopetukseen kuuluu se, että oppilaalle järjestetään mahdollisuus saada työnsä esille, yleisön nähtäville. Itsensä ilmaisussa voi kehittyä vain, jos tulokset saa esille ja saa työstään palautetta. Tarvitaan monia erilaisia ja vapaita taiteen tiloja, olohuoneita, kokoontumistiloja. Tarvitaan työtiloja, joihin maalit ja tuoreet maalaukset ja veistokset voi jättää kuivumaan. Tarvitaan tiloja, joissa harjoitella ja tuoda esille luovan toiminnan tuloksia.
Luovuus on Itä-Hämeen alueella merkittävä pääoma. Meillä on tällä hetkellä trendinä arvottaa kaikki vain eurojen avulla. Koska luovuus on aineetonta, sitä ei voi arvottaa samalla tavoin taloudellisin mittarein kuin jotain makkaran myyntiä. Silti se on mittaamattoman arvokasta ja suojelukohde. Itsensä ilmaisu on myös Suomen perustuslaissa osa sananvapautta. Kyse on yhtä tärkeästä sivistyksellisestä oikeudesta kuin luku- ja kirjoitustaito.
ItTe-yhdistykseen liittyi jo vuonna 2010 myös vapaa-ajan asukkaita, mukaan tuli ihmisiä muualtakin Suomesta. Yhdistys on sittemmin rekisteröity. Mukana on myös ammattitaiteilijoita. Jäseniä on yli 80.
Kuvanveistäjä Pekka Pitkäsen kuvanveiston työpaja, 2011
|
Täällä myös maalataan, tehdään kuvanveistoa, käsityötaidetta, artefakteja, harrastetaan valokuvausta ja toimitaan paikallisten kulttuuriyhdistysten talkoovoimana.
![]() |
Taidemaalari Risto Vilhunen opettamassa kesäkurssilla 2011. |
Samat luovat ihmiset ovat taiteen yleisönä. Tällä luovalla voimalla myös järjestetään kesäaikaan tapahtuvat isot kulttuurifestivaalit.



Taideopetukseen kuuluu se, että oppilaalle järjestetään mahdollisuus saada työnsä esille, yleisön nähtäville. Itsensä ilmaisussa voi kehittyä vain, jos tulokset saa esille ja saa työstään palautetta. Tarvitaan monia erilaisia ja vapaita taiteen tiloja, olohuoneita, kokoontumistiloja. Tarvitaan työtiloja, joihin maalit ja tuoreet maalaukset ja veistokset voi jättää kuivumaan. Tarvitaan tiloja, joissa harjoitella ja tuoda esille luovan toiminnan tuloksia.
Vysotskin runot kesällä 2011, Teatteri Kuurina, Sysmän Teatteritalo |
Veikko Sirenin yksityisnäyttely oli Sysmän Kahvila Lintan kammarissa 2011. |
Luovuus on Itä-Hämeen alueella merkittävä pääoma. Meillä on tällä hetkellä trendinä arvottaa kaikki vain eurojen avulla. Koska luovuus on aineetonta, sitä ei voi arvottaa samalla tavoin taloudellisin mittarein kuin jotain makkaran myyntiä. Silti se on mittaamattoman arvokasta ja suojelukohde. Itsensä ilmaisu on myös Suomen perustuslaissa osa sananvapautta. Kyse on yhtä tärkeästä sivistyksellisestä oikeudesta kuin luku- ja kirjoitustaito.
ItTe-yhdistykseen liittyi jo vuonna 2010 myös vapaa-ajan asukkaita, mukaan tuli ihmisiä muualtakin Suomesta. Yhdistys on sittemmin rekisteröity. Mukana on myös ammattitaiteilijoita. Jäseniä on yli 80.
Sysmän ja Hartolan pitäjien alueella toimiva Lähilehti kirjoitti 17. heinäkuuta, kuinka ItTe-taidenäyttely kesällä 2013 hurmaa. Olin samaa mieltä. Taiteilijat olivat tehneet kulttuuriteon vuokraamalla käyttöön kunnan omistaman varastotilan, Vanhan paloaseman kylän keskustassa. Tämä tapahtui jo toisena kesänä peräkkäin.
Vanha Paloasema Sysmän keskustassa toimii talvisin lumiaurojen ja traktorien autotallina. Kesällä 2012 taidenäyttelyn tilana.
|
Kesänäyttelyn 2013 teokset oli ripustettu taidokkaan väljästi, vaikka esille oli valittu 77 työtä. Mukana oli mm. öljymaalauksia, grafiikkaa, veistoksia, koru- ja esinetaidetta, puukaiverruksia. Monia teoksia jäi kuvaamatta, koska siihen ei voinut paikan päällä kysyä taiteilijalta lupaa eivätkä taiteilijat olleet itse toimittaneet kuvia töistä. Näyttely oli talkoovoimin avoinna päivittäin 11.8.2013 asti. Lisäksi Paloasemaa ympäröivää puistoaluetta elävöittivät kierrätysmateriaalista, kuten pajusta tehdyt veistokset ja installaatiot.
Tästä näyttelystä löysin Veikko Sirenin myös akvarellitaiteilijana. Siitä lisää pian.
22. elokuuta 2013
Pohjoinen rakkaus – Kärlek i Norr 22.9.2013 asti Haihatuksessa Joutsassa
Suomen Pohjoismainen Taideliitto järjesti kevättalvella
2013 yleisen, avoimen näyttelyhaun teemalla Pohjoinen rakkaus – Kärlek i Norr.
Näyttelypaikaksi valittiin Helsingin sijaan taiteilijavetoinen Taidelaitos
Haihatus Joutsassa, Keski-Suomessa.
Taiteilijavetoinen Haihatus tuottaa itse taidetta, järjestää
kulttuuritapahtumia ja ylläpitää kansainvälistä taiteilijaresidenssiä. Tiloja
on kolmessa talossa 2000 m2, ulkotilaa löytyy 2,5 ha. Syksyn 2013 näyttelyyn on valittu
taiteilijat ennakkotehtävien perusteella. Kyseessä on jurytetty triennaalinäyttely. Haihatus
Suomen Pohjoismainen Taideliitto on vuonna 1945
perustettu yhteispohjoismainen organisaatio, jota taiteilijat itse hallitsevat.
Pohjoismainen Taidekeskus toimi 1970-luvulta lähtien Helsingissä Suomenlinnassa.
Kun 1990-luvun lopulla perustimme taiteilijavetoista taidetila Forum Boxia
Helsinkiin, olin yhteydessä NIFCAan (Nordic Institute for Contemporary Art)
Tuolloin NIFCA jatkoi Pohjoismaisen Taidekeskuksen työtä, ja puheenjohtajan vuorossa
oli Norja. Tutustuimme Norjan taiteilijoiden vastaavaan taidetoimintaan, loimme
kontakteja, vierailimme Bergenissä. Suomen Pohjoismainen Taideliitto
Mitä taiteilijoiden suora yhteistyö voi tuottaa?
Omakohtainen kokemus. Löysin Bergenistä 1999 norjalaisen viikinkikuninkaan, maailmanmatkaaja
Olavin, joka myöhemmin kääntyi kristinuskoon ja tunnetaan Pyhänä Olavina.
Bergenin Pyhän Olavin kirkosta löytyi Olavi-nuorukaisen elämänvaiheisiin
liittyvää, keskiaikaista vaellusmusiikkia. Aihe liittyy Euroopan
kirjallisuushistoriassa romaanitaiteen syntyyn. Romaanimuodon juuret ovat
musiikissa ja runoudessa, jota pyhiinvaeltajat lauloivat, sanoittivat ja
sovittivat matkalla Espanjan Santiago de Compostelaan.
Vaeltajien runous
synnytti Ranskan kansalliseepoksen Rolandin laulun, joka on länsi-eurooppalaisen
romaanimuodon äiti. Tämä ihmeellinen kokemus siirtyi tuolloin käsikirjoittamaani
näytelmään Sysmän Uoti - Pyhä Olavi. Näytelmän vaellusteema oli syntynyt Sysmän Uotinpäivien perinteisestä kulkueesta, joka oli tanssien vaeltanut kylän halki
lapsuudessani jo 1970-luvulla.
Uotinpäivillä on Sysmässä keskiaikaiset juuret
kirkollisena pyhänä ja markkinapäivänä. Norjan kokemuksen jälkeen kirjoitin käsikirjoitukseen kylän
kulttuuriyhdistysten toiminnan: musiikin, tanssin, runouden, kuvataiteen.
Näytelmä muuttui yhteisölliseksi performanssiksi, monitaidetuotannoksi. Yhteistyössä noin 60-100 ihmisen voimin syntyi näytelmä. Siinä muotoutui kirjoittamani runous, varhaiskeskiajalta vaikutteita saanut, suomalaisen
kansanperinteen musiikki, kuvataide eli lavasteissa ja asusteissa, tansseihin
luotiin oma koreografiansa (Kuurina-teatteri, 2000, 2001).
![]() |
Kuva näytelmän kenraaliharjoituksista, 2001, toimittaja Irma Peltola |
Entä mitä vaikutuksia taiteilijoiden vapaalla pohjoismaisella
yhteistyöllä oli tuolloin samanaikaisesti synnytettävän, taidetila Forum Boxin toiminnalle?
Se toi uskallusta käynnistää kansainvälinen näyttelytoiminta heti ensimmäisenä varsinaisena
toimintavuotena 2001. Yhteistyötä tehtiin Lontoon Kuvataideakatemian lisäksi mm. kuvanveiston
tuontinäyttelynä Saksasta ja valokuvanäyttelynä Irlannista, vienti käynnistyi Tammikuun 2001-näyttelyn
myötä yhdessä Suomi-instituutin ja tanskalaisten taiteilijoiden Rundetårn –gallerian kanssa, Kööpenhaminan keskustassa. Toisena näyttelykesänä osallistuttiin jo EU-projektiin. Toiminnan rahoituspohja laajeni. Taiteilijavetoinen
taidetila Forum Box on nyt iältään 17 vuotta ja verkottunut Pohjoismaihin toimintansa kautta.
Katsokaamme Haihatuksen toimintaa osana nyt alkavaa isompaa kehityskaarta. Emme tarkastele taidetuotantoja vain vuoden, kahden tai viiden vuoden perspektiivillä. Taiteen alalla työ on pitkäjänteistä, se
kestää kunkin ihmisen osalta koko elämänkaaren ajan. Taiteilijoiden ja tuottajien tiet ja polut risteytyvät
moneen kertaan, yhä uudelleen tavataan, toisissa maailmoissa.
Mihin sitä näyttelyn teemaa ja jurytystä
tarvitaan?, kysyivät monet taiteilijaystäväni, kun Pohjoismainen taideliitto viime talvena julkaisi avoimen
hakunsa, ikään kuin kilpailuna. Taiteilijat lähettivät ennakkotehtävinä kuvia
teoksistaan, annetusta aiheesta: Pohjoinen rakkaus. Ensinnäkin teemahan oli väljä:
rakkauden voi joku nähdä vaikka maailmankaikkeuden perusolemuksena. Rakkaus ei
rajoita taiteellista luomistyötä.
Kilpailukutsussa annettiin runsaasti esimerkkejä,
miten teemaa voisi käsitellä omasta pohjoisesta näkökulmasta, taiteilijan
omasta tekemisestä, omista lähtökohdista käsin. Vaikka näyttely oli jurytetty, siihen saivat kutsun niin alan ammattilaiset
kuin kuka tahansa taiteen tekijä. Ilahdun vapaudesta, joka tähän filosofiaan
liittyy: Taiteilija on se, joka tekee taidetta.
Soli Perttu: Kirjoitettu, installaatio, (paperi, puu, pajupensaat). |
Jurutys vapaana kilpailuna on mainio tapa saada esiin
taiteilijoita ja taidetta, joka muutoin jäisi julkisesti hyväksytyn nykytaidemaailman
ulkopuolelle. Nykyhetki on tulevaisuuden kannalta aina konventionaalinen, vanhaa
jo syntyessään, sidottu omiin säännöksiinsä. Avoimuudella ja vapaalla kutsulla saattaa
löytyä luova lahjakkuus, joka muutoin taide-elämässä hukattaisiin. Se jäisi
havaitsematta. Muistuipa mieleeni Suomen Arkkitehtiliitto Safan käytäntö
kilpailuttaa yleisissä kilpailuissa avoimella periaatteella, samalla tavoin kilpailuohjelmassa
esitetyin rajauksin.
Avoin osallistumisoikeus on suomalaisen arkkitehtuurin
historiassa tuonut uusia ajattelutapoja, kokonaan uusia näkemyksiä, jotka
muutoin olisivat jääneet piiloon. Avoimuus
on tukenut korkeaa ammattitaitoa, antanut ammattilaisille mahdollisuuden uusiin
kokeiluihin ja toiminut myös koulutusmuotona. Tuloksena on syntynyt laadukasta,
myös kansainvälisesti merkittävää, uutta arkkitehtuuria. SAFA
Taiteessa on ennen kaikkea kyse taiteen tekemisestä.
Taidetta oppii tekemään taidetta tekemällä. Nykyhetken kotimaiset käytänteet eivät
ole ainoa tapa kouluttautua alan ammattilaiseksi. Luovuuden maailmassa on monta
tietä, ei vain yksi valtatie, joka saattaa viedä joskus harhaan, valtavirtaan.
Laadulla kilpaileminen on osa niin Suomen taidemaailman kuin koko yhteiskunnan
demokratisoitumiskehitystä.
Yleisnäkymä alakerrasta. Esillä maalauksia, veistoksia, grafiikkaa, valokuvaa, installaaioita, puupiirroksia, sektateniikan töitä, videotaidetta, voit myös tilata performansseja.
|
Laadullisten mittareiden kehittämisessä on tutkijoilla
ja tuottajilla vielä paljon työtä. Kyse ei ole kävijämäärämittauksista tai
euromääräisistä myynneistä jollakin määräaikaisella näyttelyajalla, jossa tulos
on riippuvainen tiedottamisesta, markkinoinnista, järjestäjän omista tiedoista,
taidoista, verkostoista kuin monista muista, tietyllä hetkellä vaikuttavista sosiaalisista, kulttuurisista ja talouden mekanismeista. Tuo tuollainen on vasta määrällistä mittaamista, pienin
ja epäoleellisin osa kokonaisuudesta, jota taiteeksi kutsutaan. Nyt käytössä olevagt määrälliset mittarit eivät yllä tutkimaan laadullista määrää, esimerkiksi vaikuttavuuden eri osa-alueita.
ALL YOU NEED IS LOVE FOR ART!
Riitta Forsman, Rest in Peace, installaatio, sekatekniikka. |
Entäpä se Pohjoisen rakkauden sisältö? Olisi
epäoikeudenmukaista ja kohtuutonta, jos nyt tällä tekstillä lähtisin
arvostelemaan tai arvottamaan laajan näyttelyn yksittäisiä teoksia ja tekijöitä
hätäisellä yleiskuvalla, jonka sain Haihatuksessa nyt ensimmäistä kertaa
vierailtuani.
Teoksia on esillä 114 ja näyttelyyn osallistuu 87 taiteilijaa. Näyttelyn yleiskuvaukset on jo julkaistu Itä-Hämeessä ja
Keskisuomalaisessa. Arvioin nyt, että ainakin 15 taiteiljaa teoksineen herättivät heti haluni kirjoittaa jokaisesta työstä oma juttunsa ja haastatella taiteilijoita henkilökohtaisesti. Täällä olisi nyt töitä niille taidealan toimittajille, kulttuuriavustajille, kriitikoille!
Varsinaisen taidekritiikin toivon saavani luettavaksi vaikkapa kuvataidealan omasta Taide-lehdestä. Yleinen kuvailu parin satunnaisesti valitun valokuvan kanssa ei riitä.
Taiteilijat toivovat myös henkilökohtaista palautetta tekemästään työstä. Taideteos syntyy vasta, kun se on yleisön nähtävillä ja sitä myös avataan siten, että taidemaailmaan vasta tutustuva ihminen saa jotakin kokonaisuudesta irti. Ihmisten kokemusmaailmaa, omaa näkemystä ja maailmankuvaa ei kuitenkaan tarvitse filosofis-teoreettisilla pohdiskeluilla aliarvioida. Yleisö on.
Varsinaisen taidekritiikin toivon saavani luettavaksi vaikkapa kuvataidealan omasta Taide-lehdestä. Yleinen kuvailu parin satunnaisesti valitun valokuvan kanssa ei riitä.
Yleisnäkymä päärakennuksen yläkerrasta. |
Liisa Ahlfors, Toivon että olisi heinäkuu. |
Taiteilijat toivovat myös henkilökohtaista palautetta tekemästään työstä. Taideteos syntyy vasta, kun se on yleisön nähtävillä ja sitä myös avataan siten, että taidemaailmaan vasta tutustuva ihminen saa jotakin kokonaisuudesta irti. Ihmisten kokemusmaailmaa, omaa näkemystä ja maailmankuvaa ei kuitenkaan tarvitse filosofis-teoreettisilla pohdiskeluilla aliarvioida. Yleisö on.
Haihatuksen yhteistyö Pohjoismaisen Taideliiton kanssa on uraauurtavaa. Tuodaan nykytaide maaseudulle, mutta yhdistämään
Hämettä ja Keski-Suomea. Lähdetään Lahden ja Jyväskylän välimaastoon. Mielenkiintoista, kansainvälistä nykytaidetta löytyy siis myös
pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Taidetta tehdään vielä myös ihmisille, ihmisten
nähtäväksi ja koettavaksi. Teokset
ovat toki myytävänä ja hinnat edullisia verrattuna siihen, että ostat samoja
teoksia Helsingissä, Oslossa tai Reykjavikissa.
Kokoelmien kerääjät voivat lähteä itse liikkeelle, katsomaan omin silmin, mistä on kysymys. Asiantuntija ei voi toimia valokuvien ja tiedotteiden varassa. On lähdettävä itse kentälle: vaivauduttava ja viitsittävä lähteä paikan päälle katsomaan, käyttäkäämme omia silmiämme ja ymmärrystämme. Ainakin jos on osana omaa työtään ottanut vastuun kerätä jotain julkisempaa kokoelmaa.
Kokoelmien kerääjät voivat lähteä itse liikkeelle, katsomaan omin silmin, mistä on kysymys. Asiantuntija ei voi toimia valokuvien ja tiedotteiden varassa. On lähdettävä itse kentälle: vaivauduttava ja viitsittävä lähteä paikan päälle katsomaan, käyttäkäämme omia silmiämme ja ymmärrystämme. Ainakin jos on osana omaa työtään ottanut vastuun kerätä jotain julkisempaa kokoelmaa.
Haihatuksessa taiteilijat toimivat talkoolaisina, hitsareina,
puutarhureina, työmiehinä ja valmistelevat samalla erilaisia
kulttuurituotantoja, tekevät myös paikkakuntansa nuorisotyötä.
Kansainvälistä
taiteilijaresidenssiä ylläpidetään ja vieraista pidetään huolta siten, että he
voivat keskittyä taiteensa tekemiseen, mutta heidät osallistetaan mukaan kylän
toimintaan. Silloin taiteilijavieraat saavat myös käsityksen suomalaisesta maaseutukulttuurista. Sitten heidät lähetetään Haihatus-taiteilijoiden hoiviin isoihin Suomen kaupunkeihin, nyt syksyllä osallistumaan Taiteiden öihin.
Residenssitoiminta muuntuu tuolloin kulttuurivienniksi;
osaksi matkailumarkkinointia, mutta tätä ei voi ostaa mainostilana, euroilla. Mielkuvamarkkinointi toimii, jos se perustuu todellisuuteen, aitoon taiteilijoiden luovuudesta puhkeavaan kulttuuritoimintaan. Ei
ole mikään ihme, että Haihatusta on viime vuosina tuettu myös julkisista
apurahalähteistä. Jos toiminta perustuisi pelkän talkootyön varaan, se ei voisi vuosia jatkua ja kehittyä. Eiköhän se tarvittava näyttö ole jo tehty,
käyttövoimana on mittamattoman arvokas, aineeton, luova pääoma.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)